CLINIC

Jag har precis varit på en clinic för dressyrens förbundskapten, Bo Jenå. Den var cirka 3 timmar lång så jag är ganska frössen nu efter att ha suttit i Högbos kalla ridhus! Det var ändå värt det för jag har lärt mig en hel del.

I programmet ingick det tömkörning med ridskolehästen Paddan och med en något mer rutinerad privathäst, ridning på en 3-åring, ridning med två ponnyekipage och ridning med två stora hästar. Tömkörningen var väldigt intressant tyckte jag, så jag har plockat med mig en del tips som jag ska prova på Frolle. Ridningen var såklart också intressant, men jag är inte så inne i tömkörning och longering så därför fångade det mitt intresse mer.

Bo berättade om hur man ska lägga upp olika rid/tömkörningspass medan ekipagen skötte det praktiska. Vi fick se hur man skulle börja lära en häst piaff, passage, enkla byten, galoppombyten, skolor osv och sedan hur man skulle utveckla det.

Det var verkligen lärorikt och Bo vet vad han håller på med! :D

Nu sitter jag hemma hos min klasskompis Elin. Vi ska snart dra igång senaste avsnittet av New Girl, så vi hös i morgon! :)




Kommentarer
Postat av: matilda

Nu är det avgjort vilken som vann "veckans blogg". Kolla in och se om det blev du!
Tack för att du anmälde dig, och om turen inte gick hem denna gång är det bara att anmäla igen till nästa tävling som snart kommer upp på bloggen.
http://skogsrusset.blogg.se/2012/november/veckans-blogg-2.html#comment
Trevlig helg önskar Skogsrusset!

2012-11-09 @ 16:11:33
URL: http://skogsrusset.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|