Dagens Ridpass

Jag red Frolleboll på åkern idag då det var något bättre underlag där så jag kunde rida ordentligt. Skrittade fram ganska länge, cirka 15-20 minuter. Vi gjorde starka skänkelvikningar för att verkligen gymnastisera honom och lossa i bogen, bakdelsvändningar och ryggningar för lydnaden. I traven red jag på en fyrkant och flyttade bakdelen i hörnen undan för inner skänkel med parerande ytterhjälper och ganska lätt innerhand. Det gick helt okej, han tog ut stegen mer och jobbade på bra med inner bakben, som också var tanken. Red även några öppnor, som idag var lite vingliga och inte helt genomtänkta från min sida, slutor och "travpirutetter". Travpirutterna gick jättebra, han fattade med en gång även om vi inte gjort det så mycket, men det är något jag ska jobba mer med eftersom det är väldigt bra gymnastik för framför allt bogarna.
I galoppen låg vi mest på en volt, samlade och ökade sprången. Han samlar mycket bättre nu, han har ju fått starkare muskler i bakbenen så det kommer därifrån. Han var lite stretig dock och låg lite "på och av", blev lite bättre i slutet. Red även några svaga slutor i galoppen. 
Avslutade sedan i lång och låg form och i ett lite mer framåt tempo. Då kändes han kanon och var riktigt mjuk! 
 
Summering: Det var inte vårat bästa pass idag och det som inte blev bra berodde på mig, i alla fall öppnorna där jag lägger skulden helt på mig själv! Jag krävde inte så mycket idag eftersom han behandlades i onsdags. Helt okej nöjd! Jag måst också tillägga att han sååå mysig i stallet idag. Han somnade med huvudet i min famn när jag kliade honom på näsborren, hihi. Hur söt får man vara? 
 


Kommentarer
Postat av: H

Hej jag och min kompis har läst din blogg hur länge som helst men jag och min kompis är inte så jätte bra att rida och med hästar och så.Så vi undrar om vi kunde ta privat lektioner hos dig.Mejla mig svaret kram

2012-11-10 @ 18:03:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|