TRÄNA UPP ÖKNINGAR - ÖVNING

♥ Rid på en volt med 20 meter i diameter i trav. 
 
♥ På den öppna delen av volten, rid hästen i en sluta. Hästen ska alltså vara ställd åt höger i höger varv och vänster i vänster varv. Viktigt att tänka på är att ha innerskänkeln på plats vid eller något framför sadelgjorde, beroende på hur känslig hästen är, så att hästen kliver framför inner framben med ytter framben och så att den inte drar sig inåt och gör volten mindre. Peta ibland på hästen inner bakben för att hålla igång bakbensaktiviteten, om det behövs. Håll hästen på bakbenen, i uppförsbacke. 
 
♥ Räta ut vid väggen/staketet och peta på inner bakben med ett spö - undvik att använda skänkeln mer än 1-2 gånger i början. Då ska hästen öka steget och sträcka ut. Sitt kvar och fortsätt hålla hästen i uppförsbacke, låt den inte tippa framåt och lägga tyngden på frambenen. Öka bara en kort stund, några steg. 
 
♥ Samla upp igen (SITT KVAR!) och gå in i en sluta igen. 
 
♥ UPPREPA! 
 
♥ Om man inte har kommit så långt i utbildningen att man börjat med skolor kan man byta ut slutan mot att flytta bakdelen för inner skänkel. Då är det viktigt att man håller igång bakbensaktiviteten, sitter kvar och håller koll på ytterbogen så den inte glider ut. Volten får inte blir större eller mindre. 
 
 
Den här övningar jobbar jag med så fort jag rider på banan. Lena och jag började med den i höstas och nu kan Frolle öka mer och mer för varje gång. Den är även superbra för att stärka muskler, få igång hästen och öva på mjuka övergångar från ökning till samlad och tvärtom. En solklar favvoövning, helt klart! 
Om någon av er provar den får ni gärna höra av er till mig om några månader och skriva om det har hjälpt.
 
 


Kommentarer
Postat av: Malin

Tack för tipset! Ska testa det någon gång :)

Svar: Ja, gör det! :D
Pernilla Hägglund

2013-04-03 @ 10:25:13
URL: http://malinottenback.blogg.se
Postat av: Hanna

Vilken Lena tränar du för? ;)

Svar: Lena Englund! :)
Pernilla Hägglund

2013-06-10 @ 22:56:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|