Tömkörning

Igår tömkörde jag Buttler. I tisdags när jag red honom kändes han helt upp i molnen och ville liksom inte jobba. Så jag och Erica diskuterade lite och bestämde oss för att byta ut ridningen idag mot ett tömkörningspass. Jobbade med halter och täta övergångar för att få ner honom på jorden igen och få honom mer lyhörd. Han blev väldigt lugn i skritten efter en stund och gjorde fina öppnor och skänkelvikningar. Öppnorna är lite väl branta och långsamma ännu, men när man börjar med något nytt går det alltid som att man rider i ett tuggummi eftersom det är jobbigt för hästen. Det är också lättare för dom att tvära mycket, så det nästan blir skänkelvikning, i början för att lära in att bogen ska vara innanför spåret även fast man rider längs med fyrkantsspåret. Senare kan man minska tvärningen och öka böjningen ju starkare hästen blir i övningen. 
Galoppen gick helt okej, han orkar mer och mer. Det gick faktiskt bättre i hans svåra varv detta pass! Nu ska han bara lära sig att hålla igång, sakta ner lite och fortsätta jobba. Haha, mycket ska hinnas med innan hans första start, men det går nog bra :) 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|