Hästarna idag

Idag började jag med Leon. Det var så himla isigt på banan i morse när jag skulle rida honom så vi fick hålla till på gårdsplanen istället. Mamma spände upp rep vid vägen så att vi blev lite inhägnade i alla fall. Jag började med att longera honom en stund i båda varven för att rasta av honom lite. Det verkade verkligen behövas för gud så mycket han sprang och brassade på i traven! När han börjat lugna sig fick han gå på en liten volt runt mig och sedan förberedde jag honom för att sitta upp - hoppade bredvid, stod i stigbygeln, hängde och klappade honom överallt. När han var ok med det satt jag upp. Det första han gjorde var att backa vilket innebär att han inte riktigt förstår. När jag har korta tyglar tror han att jag vill att han ska backa. Då är det bara att fortsätta hålla i tyglarna i samma längd och driva lite framåt och när han går framåt - beröm. 
Skrittade och gjorde lite halter i ca 5-10 minuter, sen la jag in lite korta travsträckor. Först hittade han inte riktigt balansen så då stannade han och drog ner huvudet. Men efter några gånger började han förstå och började balansera upp sig. Man får hejda honom från att dra iväg i traven, han vill gärna flasha.. ;) Eftersom det är vad han vill och är duktig på måste han lära sig att trava med korta steg en kort bit. Många övergångar för honom alltså. När jag gjort detta i båda varven avslutade jag och då såg Leon mycket nöjd ut! 
Det känns helt underbart att jag kan sitta och rida på honom nu, även om det är mycket korta stunder och mycket nytt för honom. Att vara tvungen att koncentrera sig på mig medan det blåser, åker förbi bilar, kommer katter springandes förbi och fälls träd i skogen några hundra meter bort är inte det lättaste, men det klarar min svarta pärla galant! Bästa bästa Leon ♥
 
 
Frolle fick skrittas ut en stund. Tänkte först jogga honom på vägarna men det visade sig vara isgata på de vägarna jag skulle rida på.. Så då fick det bli endast skritt! I morgon ska jag trimma honom på banan i hans nya rosa outfit. Bilder kommer troligtvis att tas av Erica, så snart ska ni få se min manliga snöflinga i en liten tjejigare sida ;) Jag tror faktiskt att han kommer passa superbra i den. Han brukar göra sig bra i starka färger. Det ska bli skoj! 
 
Sist men inte minst hjälpte jag Erica och Buttler när de trimmade lite på ridbanan. Det var längesen jag hjälpte dom så det var roligt att göra det nu. Han har musklat på sig lite och blivit mycket stadigare i formen samt jämnare i sidorna. Hon har gjort ett bra jobb! Dom fick nosa på lite öppnor och det tycker jag dom gjorde jättebra. Om ni vill läsa mer om passet kan ni göra det HÄR
 
 


Kommentarer
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Åh vad roligt! ♥

Svar: Ja det är superkul!
Pernilla Hägglund

2013-12-28 @ 18:05:00
URL: http://neapocalypse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|