L&F idag

Leon var först ut idag och han riktigt duktig. Började med att gå runt med honom i boxen och framför allt böja honom i nacken åt vänster. Detta förberedde på honom på vad vi skulle ute på gårdplanen - skritta på en liten volt med mycket vänsterställning. Jag ställer vänster för att få mer kontroll på honom och för att han ska se vad jag gör när jag sitter upp och så vidare. Först stod jag bredvid, klappade extra hårt överallt och sen ställde jag mig i stigbygeln för att sedan lägga mig över honom. Sen skrittade vi på en liten volt med mig som "förare". Mamma var bara där som hjälp ifall något skulle hända. Jag gav hjälper såsom smackning och styrning och broms. Det här fungerade superbra, han var lugn och accepterade det. Sen stod i stigbygeln och drog högerbenet mot flanken och rumpan, sen svingade jag benet över sadeln och satte mig en lite stund. Hela tiden var Leon vänsterställd. När jag satt där upp ställde jag om till höger och sedan till vänster igen för att han skulle se mig från båda håll. När jag var nöjd gled jag av och mamma gick på en liten volt med honom och sen satt jag upp igen. Efter det avslutade vi och jag och Leon gick ut på en liten promenad. Jag är väldigt väldigt nöjd med honom idag och allting kändes väldigt enkelt! I morgon ska vi fortsätta och eventuellt att jag skrittar lite uppsuttet, och då kan vi ju hålla till på ridbanan också. Nu är vi back on track
 
Jag och Frolle tog en tur i eftermiddagssolen. Jag red barbacka och gud så mysigt det var! Frolle lika glad idag över att snön äntligen är här, haha. Han kändes kanonfin även om han ville brassa på hela tiden. I morgon ska han få bli av med sin energi i djupsnön i alla fall. Det ser jag verkligen fram emot! Finns ju inget roligare än att rida i djupsnö. :) 
 
 


Kommentarer
Postat av: Erika

Kul att det går bra nu. :)
Mysigt med en barbacka tur.
Får se om jag hinner ska jag nog skritta lite barbacka ikväll på ridbanan. :)

Svar: Ja det är verkligen superkul!
Pernilla Hägglund

2013-12-08 @ 11:57:18
URL: http://eriikapettersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|