GÅRDAGENS FROLLEPASS

Det var faktiskt lite hemskt att rida i ridhuset igår, alla privatryttare passade på att rida den tiden jag skulle träna så vi var hela 11 stycken i ridhuset + en som longerade en stund. Märktes faktiskt att alla inte har varit ut och tävlat och kan alla regler riktigt, som högerregeln. Som tur var är jag ganska haj på att vara uppmärksam när det är många i ridhuset och passade mig lite för dom andra då jag vet hur jobbigt det är med ekipage som är i vägen hela tiden. Men självklart måste jag ju samtidigt ta plats när jag faktiskt har en träning med instruktör, vilket dom andra såklart också måste ta hänsyn till! Men det gick förväntansfullt bra trots omständigheterna. 
 
Det som vi främst la fokusen på under passet var skänkelvikningar, samling - ökning (tempoväxlingar), att ha honom på bakbenen i uppförsbacke, skolor i både trav och galopp och förvänd galopp. Att ha honom på bakbenen jobbade vi med under hela träningen. Lena sa att jag skulle tänka att jag hade ett band runt halsen på honom som jag lyfte upp honom med, vilket gjorde att jag kom ner mer med sätet och jobbade honom uppåt med skänklarna och något med handen. Åh vilken känsla jag fick när han jobbade korrekt med energi från bakbenen! 
I skänkelvikningarna jobbade vi över hans kunskap - alltså flytta mer än vad han kan. Stretchade verkligen ut och tvärade så mycket som möjligt och lite till. Samma tänk i skolorna. 
Vänster galopp var verkligen to die for, shit vad underbar den var :) Den var så lugn, stark, maffig, stor - magisk. Lena sa "Guuud vilken fin galopp" och jag kunde såklart inget annat än att hålla med. Jag behövde bara sitta där och följa med och se till att han behöll sin energi. Inget negativt med denna träning alltså  :D
 
Lena trodde att jag och Frolle skulle kunna klara vårat mål vilket var jätteskönt att höra! Nu ska vi lägga in massor av extra träningar innan tävlingssäsongen börjar, så vi är fit for fight i Mars. Det kommer bli så grymt! 
 
 


Kommentarer
Postat av: Tova & Lina - P O N N Y S M U R F A R N A S . S E ♥

Just nu pågår en bloggtävling på vår blogg, där man kan vinna ett supersnyggt schabrak! Bara genom att ägna några få minuter av ditt liv och följa fyra enkla steg så har du chans att vinna detta. Här hittar du tävlingen: http://ponnysmurfarnas.se/2013/january/vinn-ett-legacy-gold-medal-schabrak-fran-hooks.html#comment

Kram. (Förlåt, om du inte gillar sådana här kommentarer!)

2013-01-04 @ 19:43:10
URL: http://www.ponnysmurfarnas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|