TÄVLINGSHELGEN

Nu ska jag skriva lite, eller mycket, om hur jag förbereder mig, hästen och vår utrustning (tack för skrivtipset, Erica) inför en tävlingshelg. Det kanske ger er några bra tips på vad man kan ha med sig! Om ni har någon fundering eller tycker det fattas nåt, lämna då en kommentar!
Jag utgår från att det är sommar. 
 
♥ Anmälan sker flera veckor eller månader innan tävlingen, för att ha en tidsplan och för att ha en säker plats (i dressyr är det ju max antal starter, så man måste vara snabb). Då kan jag se hur lång tid vi har på oss och därefter lägga upp en planering för hur jag och hästen ska bli väl förberedda inför tävlingen. För mig är det väldigt viktigt att ha ridit programmet helst många gånger och känna mig säker i det innan jag anmäler. 
 
♥ Veckan innan tävling ser ungefär ut såhär för Frolle - Måndag: Lösgörande arbete hemma på banan eller ute i skogen, Tisdag: Träning på ridskolan för Lena, Onsdag: Uteritt (ofta med hackamore), Torsdag: Rider på banan, hemma själv eller på ridbanan inför Lena, och rider igenom programmet/delar ur det och finslipar, Fredag: Skrittar ut med hackamore i ungefär 30-40 minuter. Jag har provat mig fram och kommit fram till att den här planeringen fungerar bäst för oss. Undantag sker, såklart. Det beror helt på dagsformen vad vi gör! 
 
 
♥ Att kolla upp ungefär när man ska starta några dagar innan tävlingen är superviktigt så man kan lägga upp en preliminär tidplan. Kvällen innan tävlingen brukar fasta starttider komma ut så då får man ibland planera om, men jag brukar räkna med ungefär 7-8 minuter per ekipage på nationellt tävling utan pauser. Då blir man oftast positivt överraskad när man ser dom fasta starttiderna eftersom dom räknar med pauser. 
 
♥ Dagen innan tävlingen gör jag grejerna och hästen fina. Smörjer träns (som jag även byter pannband på), sporrar och sadelgjordsremmarna på sadeln. Putsar upp ridstövlarna med skokräm och en massa olika borstar för att dom ska glänsa så mycket som möjligt och drar av sadeln med en fuktig trasa (eftersom jag har en syntetsadel går det inte att smörja den). Om jag har hjälmrengöringsmedel använder jag även det, på hjälmen såklart. Jag ser även till att transportskydd, schabrak, evetuellt täcke, benlindor/damasker, Back on Track paddar/snabbandage, eventuella boots är rena och hela, så dom är redo att användas dagen därpå. 
När jag ska göra Frolle fin tar jag först med honom till ladugården och duschar honom utanför mjölkrummet. Schamponerar in hela honom, extra noga på alla vita fläckar och på kronranden på högra bakbenet så det är skinande vitt. Manen brukar jag inte schamponera så noga för att den blir halkig. Huvudet duschar jag aldrig! Frolle älskar att duscha så jag brukar kunna lägga grimskaftet runt halsen så står han stilla och njuter. När han är ren drar jag av honom med en vattenskrapa och tar på honom ett fleecetäcke som absorerberar bort vattnet och värmer, vill ju inte att han ska få korsförlamning eller något sånt. Ibland flätar jag även svansen för att få fina vågor dagen efter, men eftersom Frolle har så lite svans brukar jag oftast låta den vara. 
 
En bild från när jag duschade Boyve en gång, som inte alls gillade det lika mycket som Frolle gör.
 
♥ Sedan ska det packas in i transporten. Sadelvagnen fyller jag med ett ridtäcke, hovkrats, mankam, magic brush, extra mjuk borste, mangelé, träns med nummerlapp redan påsatt, BoT-paddar, BoT-snabbandage, BoT-damasker/benlindor, handduk, flugspray, pälsglans, schabrak, sadelgjordstunnel, sadel och sadelgjord. I stövelväskan har jag ridstövlarna då, ridhjälm, sporrar, handskar, extra skokräm och skoborste och spö. Har även en groomingbag som jag har hårutsmyckningen, vattenflaska, hästpapprena, gröna äpplen (så det inte ser ut som blod i munnen inne på banan...), morötter, handduk, penna, extra silikonsnoddar, extra nummerlapp, Ipren, hårspray och hårmousse. På sidan om har jag betforhink, vattenhink, en eller flera höpåsar, en halv spånbal, regnkläder och matsäck såkart :) På den sida Frolle ska stå i transporten strör jag ut extra mycket spån så han får det mysigt åt fossingarna. Han har inga problem med att kissa och bajsa i transporten, så därför har jag in extra mycket så det inte rinner fram och blir fräschare att mocka i. 
 
♥ Kvällen innan ser jag till att ta fram allt jag ska ha med till mig själv. När jag ligger i sängen brukar jag göra en vision för hur morgondagen kommer se ut, hur jag kommer rida och hur Frolle kommer kännas. Hur vi ska göra så bra som vi kan! Liksom rider igenom programmet en gång så det bara är att gå ut och göra det igen sen. Fattar ni? 
 
 
 
♥ På tävlingsmorgonen äter jag en så stor och nyttig frukost som det bara går, för att orka med hela dagen. Frukosten är dagens viktigaste mål, vet ni! Gör i ordning håret, sätter upp det i en donut så det är klart. Sedan går jag ut till stallet, morgonmyser lite och ger dom lite morötter så dom blir på bra humör. Tar ut Frolle på gången, borstar igenom honom säkert 3-4 gånger och dränker svansen i pälsglans. Därefter knoppar jag (en film där jag visar hur jag knoppar hittar ni HÄR) och lindar eventuellt ben/sätter på damasker - det beror på hur långt vi ska åka -, tar på honom transportskydd och eventuellt täcke. Sedan kommer mamma ner med bilen och kopplar för, sedan får Frolle kliva in och vi rullar iväg mot tävlingen. 
 
♥ På tävlingsplatsen är det första vi gör att gå och startanmäla oss i sekretariatet. Om vi har åkt långt brukar vi sätta oss och kolla på några ekipage och fika. Sedan går vi tillbaka till transporten där Frolle står och fikar lite han också, tränsar och backar ut honom. Jag eller mamma går en stund med honom beroende på hur långt vi har åkt och sedan sadlar vi och jag hoppar upp. Jag har skrivit ett enskilt inlägg om framridningen som ni kan läsa HÄR
 
Så här ser upplägget ut inför en tävlingshelg med Pernilla Hägglund och Mr Snowflake. Hoppas ni gillade inlägget och det inte blev för kladdigt! Tack för att ni läste  :) 


Kommentarer
Postat av: Erica

tack för att du delade med dig av detta :D

Svar: Varsågod! :D
Pernilla Hägglund

2013-01-06 @ 12:55:44
URL: http://ericaschedin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|