Lösgjord?

Hur vet man att hästen är lösgjord? Vad menar man med det egentligen? Är det att man glömt spänna sadelgjorden, eller håller benen på att ramla av? Njaaa, det är lite mer än så.. 
 
Det är en hel del olika saker som går under samma namn - lösgjordhet. Man kan använda andra ord för det, vilka de flesta någon hör någon säga eller säger själv. Man kan prata om psykisk och fysisk lösgjordhet - är den lugn, tillfreds och lydig är den psykiskt lösgjord och om hästen är rörlig, avslappnad, rund och mjuk är den fysiskt lösgjord. 
 
 
Det finns olika tecken på lösgjordhet. Om man har en sämre känsla för det kan det vara bra att använda sig av att kolla på dessa tecken, likaså om man står på marken och bedömer ett annat ekipage. 
 
♥ Öronspel - en lösgjord häst har oftast öronen åt sidorna och vissa hästar ser man verkligen att öronen bara hängder där rakt ut. Detta visar på att hästen är vaken för ryttarens hjälper och avslappnad.
♥ Pendlande svans - svansen är något lyft och fri från rumpan och den pendlar i takt med hästens rörelser. En häst som konstant viftar och kniper åt är inte avslappnad eller tillfreds utan irriterad på något. 
♥ Frustningar - hästen släpper på alla spänningar och öppnar upp sig liksom. Det betyder att den gillar läget och njuter, även psykiskt. Detta brukar jag alltid eftersträva i början på ett pass när jag rider i lägre och rundare form. 
"Limphals" - hästens hals blir bred och uppifrån ser det ut som en stor limpa. Från sidan kan man också se att det blir som ett sträck och tjockare vid halsen. 
♥ Varierande form - på en lösgjord häst kan man variera formen och den ska kunna gå kvar i formen i en övergång från till exempel trav-skritt-trav. Man ska också kunna ändra böjning och ställning utan att den börjar streta eller smita. 
♥ Ryggverksamhet - ryggen kommer upp och bakbenen åker längre in. Man ska kunna skymta ryggmusklerna lite bakom sadeln och se hur den gungar. 
♥ Bettuggande - med sluten mun ska hästen tugga och hålla sig sysselsatt med bettet och skumma (vilket bildas när hästen är lösgjord i nacken).
♥ Ryttarens sists - ryttaren ser ut att sitta skönt och ser "ledig" ut och driver hästen fram till handen och inte tar i tyglarna för kontakt. 
 
 
 
Hur får man hästen lösgjord då? 
Att hästen är lösgjord är det andra trapptsteget i hästens utbildningsskala efter takten. Det är också en bedömningspunkt i dressyren, i princip hela allmänna intrycket bygger på lörsgjordhet. 
Det är en otroligt viktig byggsten för att hålla hästen hel och för att undvika skador, överansträngningar och så vidare. Det är något alla hästar borde få arbeta med - travhästar, hopphästar, dressyrhästar, skogsmullar, ridskoleponnysar.. Men man måste även såklart veta hur man får sin häst lösgjord för att kunna arbeta med det. 
Det finns en hel uppsjö av övningar och jag vill inte vara någon som säger vad som är rätt och fel, utan jag anser att man ska testa sig fram till det som passar sin egna häst bäst. Men det man kan göra är: 
 
Lång framskrittning - att hästen får skritta länge och röra sig genom hela kroppen tycker jag är jätteviktigt. Ibland lägger jag in skrittdagar i mina hästars scheman för att de helt enkelt ska röra igenom sig. Jag har hört och läst att det är lika lösgörande som ett lösgörande pass på banan. 
♥ Volter - att hästen får böja sig och stretcha ut sidorna. Dock är det viktigt att man inte ställer för mycket, förböjer, för då kan det däremot gå åt andra hållet. Att variera storleken på volten är min och Frolles favorit, det passar honom jättebra och han bli så loss av det. Öka och minska volten gör jag i stort sett varje pass på banan och en hel del på framridningen inför en tävling. 
♥ Övergångar - skritt, trav, skritt är bra för att få hästen att vakna till och komma igång med bakbenen. Här kan också checka av om hästen jobbar genom övergången eller passar på att smita iväg när man som ryttare mest tänker på om det är skritt eller inte. Trav, galopp, trav är också väldigt lösgörande. Det får också hästen att kvickna till och lyda både fram och tillbaka. Det extra lösgörande med detta är att man växlar mellan liksidiga och oliksidiga rörelser. 
♥ Serpentinbågar - hur nyttigt som helst just genom att ställa åt t.ex. vänster, rakställa och ställa om till t.ex. höger. Här kan man checka av hur hästen känns i båda sidorna, är den liksidig eller är den starkare/mjukare i ena sidan?
♥ Sidvärtsrörelser - skänkelvikning på diagonalen, längs med långsidan, kvartslinjen eller medellinjen och framdelsvändningar.  
 
 
Jag är ingen expert på detta, men väldigt intresserad och hoppas ni som inte riktigt förstått vad det handlar fått upp ögonen lite och fått några tips. Har ni något ni vill lägga till så får ni gärna kommentera det så kan jag lägga till! :) 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Ester

Jättebra tips!! Tack! :D

Har en omgång av "dagens blogg" hade varit super kul om du ville vara med!! Kram Ester! :D hoppas att du har haft en riktigt bra måndag!

Svar: Ingen orsak, tack själv! :)
Pernilla Hägglund

2013-11-25 @ 22:34:21
URL: http://evh.blogg.se
Postat av: Michaela Cess - Skandal Beauty

Fin blogg :)

Svar: Tack så mycket!
Pernilla Hägglund

2013-11-25 @ 22:52:29
URL: http://SkandalBeauty.blogg.se
Postat av: elsa

Superbra inlägg! :)

Svar: Åh, tack så hemskt mycket! :)
Pernilla Hägglund

2013-11-26 @ 09:13:47
URL: http://eventingbyelsa.blogg.se
Postat av: Tilde

Väldigt bra inlägg! Tack för tipsen! :D

Svar: Tusen tack! :)
Pernilla Hägglund

2013-11-27 @ 18:00:47
URL: http://attaquer.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|