Frolletrim

Sådär, nu är Frolle trimmad och ompysslad. Passet idag hade sina toppar och dalar - dalarna kom i början, men vi klurade ut det så det blev toppar. Jag måste säga att det var bra ridet av mig och Frolle var som vanligt duktig! 
 
Jag fokuserade på skänkelvikningarna idag. De är lösgörande och dessutom finns det alltid något att förbättra i dem. Just idag var det mest för vänster skänkel som vi hade käppar i hjulet. Han ville inte riktigt släppa igenom utan stretade lite. Det löste jag genom att lägga in volter i vänster varv där jag bara var ute efter att han skulle forma sig runt min innerskänkel, utan att jag var där tog ställande tygeltag. Jag lät honom komma ner lite mer i formen också så att ryggen kom upp mer och det blev bekvämare för honom. 
Sedan red jag övningen sen i tisdags några gånger - öppna på och mellan olika linjer i trav och galopp. Gjorde det inte så många gånger för att han inte skulle bli så trött, och det är en väldigt jobbig övning så man ska inte göra det för ofta eller för mycket på samma gång. Men det är en bra check på var man har inner bakben.
Avslutade med att trava över bommar på rakt och böjt spår. Det var väldigt längesen jag plockade fram bommarna sist, men Frolle var så fin över de ändå. Passagekänsla rakt igenom! 
 
Så, jag är kanonnöjd och det känns bra inför söndag! Nu kör vi.. :) 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|