Gårdagens ridpass

Frolle var duktig igår! Jag red lösgörande på honom men la även in lite programdelar.
 
Jag tog god tid på mig att värma honom i skritten. Många små volter med fokus på att hitta spårningen och min placering i sadeln samtidigt som det lösgjorde Frolle i sidorna, blandat med halter och ryggningar. Sedan joggade jag fram honom, rakt blandat med böjt spår och på långsidorna red jag någon meter innanför för att hålla koll att han var mellan mina hjälper och inte hängde upp sig på yttersidan. Några övergångar och skänkelvikningar som var fina. Dock kan man önska att han följer mer med bakdelen när jag flyttar för vänster. Bogen glider iväg samtidigt som han tappar rumpan. Det är inte mycket men tillräckligt, så det är något vi jobbar mycket med. För höger skänkel känns det däremot super!
 
Sedan lite galopp i lätt sits för att låta honom frusta ut innan vi fokuserade på öppnor blandat med små volter. I vänster öppna blev han lite låst i nacken men efter en stund slappnade han av och vågade komma ner lite och runda sig. I höger öppna är nacken fin men inner bak behöver komma in och bära mer. Det är något vi jobbar på hela tiden! Jag red sedan några uppridningar med halt, ryggning och fram i galopp som i LA:4. De första försöken var han lite motvillig i ryggningen och vinglig i fattningen men sedan gjorde han det finfint. Frolle är väldigt duktig på att rygga rakt vilket är superbra i LA:4 då den ligger rakt mot domaren. Vi avslutade med sidvärtsrörelse på diagonalen i galopp och galoppombyte i hörnet man kommer ut vid och även lite förvänd för att checka av att han inte försöker byta av sig själv. Supermjuk och fin! 
 
Sedan red jag Ericas häst Buttler. Jag tänkte tävlingsridning på honom, värmde upp honom lösgörande och red igenom programdelar för att sedan rida igenom LB:1 som jag ska tävla honom i nästa vecka. Han var lite ostyrig i ett hörn när jag värmde upp honom då han började streta med huvudet och försökte dra iväg. Jag vet inte hur många volter jag fick lägga där för att han skulle lyssna på mig och behålla samma tempo och rytm. Efter att han gav med sig hände det dock inte igen så det var bra att jag gick igenom det ordentligt på en gång!
 
Programridningen gick bra. Jag gjorde om inridning-halt några gånger för att få en mjuk övergång. Han är ganska känslig för bromsen så det blir lätt att det ser bryskt ut. Därför måste man tänka övergång till skritt och sedan halt och inte halt direkt från trav. Framridningen, vändningen över ridbanan, serpentinen, diagonalen och serpentinen var bra. Övergången till skritt blev inte alls bra, jag var otydlig så den blev sen och inte särskilt mjuk. Ökade skritten var helt okej förutom det att han ville släppa bettet, men med lite mer skänkel och gung blev det bättre. Galopprogrammet är jag nöjd med! Det var bara den sista övergången till trav innan inridningen som det blev lite hej och hå i. Huvudet i luften, ingen takt och en skumpande Pernilla i sadeln. Kunde inte mer än skratta åt det, haha. Det gjorde även att inridningen blev vinglig till en början men sedan blev det bättre. Bra halt!
 
Efter att han fått skrittat lite red vi igenom programmet igen med en bättre känsla. Då visste jag ju vad jag behövde tänka mer på så då gick det mycket bättre! Jag tycker att han var superduktig, lilla (läs: stora) Buttler. :) 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|