Jag blir så glad!

Hej på er allihopa! I morse var jag och mamma till ridskolan med Leon. Vi red för Cecilia Sterner! Hon har varit mitt bollplank under inridningen av Leon och det var även hon som red honom för första gången. Hon jobbar på Bollerup i Skåne och kommer hem till Hudik någon gång per år så då passar jag på att utnyttja henne, haha. Det känns verkligen tryggt att ha henne i ryggen som jag vända mig till så fort jag stöter på ett problem eller om jag bara vill bolla lite! 
 
Hur som helst så gick det superbra idag. Jag red Leon som jag brukar och Cissan pratade och gav mig feedback under tiden - vad jag kunde göra bättre, vad jag gjorde bra och allmänna saker om unghästar. Vi kom fram till att jag inte behöver skritta honom uppsuttet så länge eftersom jag skrittar fram honom för hand och han är ju trots allt ingen vuxen häst som behöver skrittas fram 15 minuter. Då är det bättre att jag använder den tiden till något mer givande, även om det såklart också är bra att skritta. Traven i början på passet behöver lugnas ner, han blir lite försiktig och snabb med bakbenen vilket gör att frambenen inte hinner med så där är det viktigt att lugnt lugna honom och försöka få honom vila på steget. Övergångarna fick jag mycket beröm för, men ibland kan han bli lite stretig i övergången till skritt och då tyckte Cissan att jag kunde vara lite mer bestämd och inte för snäll som jag ofta kan bli ibland. I galopparbetet ska jag rida honom mer framåt - så mycket att det liksom bllir lite ansträngande för både mig och han. Då når vi en bra arbetsgalopp och han orkar mer! När jag skulle fatta högergalopp fattade han först vänster men sedan provade jag att leda lite mer till höger i fattningen och då blev det rätt. Jag måste verkligen komma ihåg vad jag gjorde där för det är ofta som Leon har svårt för just höger galoppfattning. Efter att han galopperat blev han mycket lugnare i traven. Han vilade på steget och blev starkare i sina bakben. Då kunde vi utmana lite och rida mer framåt även här. Samma takt och om Leon ville komma lite längre ner i formen så skulle jag låta honom göra det för att se hur långt ner han kan komma med sin hals. Här jobbade vi även med halvhalter för att han skulle vinkla bakbenen och få mer styrka i steget. I det ville han gärna korta sin form men det kommer med tiden att försvinna när han blivit starkare. 
 
Sist men inte minst så provade vi på att förbereda för skänkelvikning! Det gjorde vi genom att rida på en fyrkantig volt. Innan hörnet gjorde vi halt (Leon har en så stor skritt så att bara korta den funkade inte just idag). När han funnit sig i halten tog jag ett ledande tygeltag med innerhanden, la an innerskänkeln, lät ytterskänkeln bara vara och följde med så mycket som det behövdes med yttertygeln. Detta blir då som en framdelsvändning. Oj så imponerad jag blev! På första försöket trampar Leon in med inner bakben och flyttar! Så himla duktig. Jag blev verkligen stolt! 
 
Leon fick alltså en stoooor guldstjärna idag! Och det måste jag säga att jag faktiskt också fick. Cissan överöste beröm till mig och det kändes fantastiskt kul! Hon sa att jag hade ridit in Leon otroligt bra och berömde mig för min noggrannhet. Åå så roligt det var att höra! Dessutom känns det fruktansvärt bra att veta att jag gjort allt rätt. :) Jag är tokglad! 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|