Tömkörningsdag

Idag fick både Leon och Frolle aktiveras på töm på åkern! Båda två hade en heeel del energi att göra av med. Frolle är inte den som brukar busa men under tömkörningen bjöd han på några roliga skutt och bockningar, haha. Jag tycker det bara är roligt att min snart 18-åriga ponny visar sån energi! Man kunde nästan tro att han var jämgammal med Leon. Erica var med och fotade under båda passen så ni har massor av bilder att förvänta er!
 
Leon var först ut och han var som alltid väldigt taggad när han förstod att vi skulle jobba på åkern. Så fort jag spänt fast tömmarna och gav honom tecken att gå fram började han trava och ville inte sakta av för fem öre, haha. Som tur var hade jag skrittat fram honom för hand innan! Sedan visade även han oss vilka konster han kunde göra. Men efter att han tvärnitat och börjat backa i full fart så lugnade han sig och accepterade att det var jobbdags. Det var liksom som att det var testet som jag antaligen klarade eftersom att han gick lugnt och fint efter det. Förutom konsterna så visade han även kavlitéerna han går runt och bär på. Nästan lite fööör bra gick han faktiskt, jag vill inte att han ska gå så bra att det kan bli överansträngt så han får gärna lugna sig lite med framknäna och formen... Lyxproblem! 
 
Frolle ville inte heller skritta. Full fart fram direkt! Men det är ju bara roligt som sagt. Han fick brallade och bytte galopp hej vilt, men efter att han fått galoppera ett tag så lugnade även han sig och gick riktigt fint. Vi gjorde ingenting avancerat idag utan tanken var bara att han skulle få galoppera "av sig" på volten. Det tror jag han uppskattade! 
 
Efter att jag var klar med mina två galningar så åkte jag till ridhuset med Erica och Buttler. Jag höll lektion och dom jobbade på bra! Om ni vill läsa mer om dom kan ni gå på Ericas blogg HÄR. Nu har jag precis fräschat upp mig och snart kommer några vänner hit (och Fredrik!!!) och ska äta födelsedagsmiddag. Tänk att jag blir 18 om bara några timmar, iiiiiiih! 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|