Perfekta ponny

Igår blev jag åter igen imponerad över Frolles fantastiska utveckling! Vi hade lektion för Lena och fortsatte med arbetet på medellinjen och skolor. Red först upp på medellinjen och gjorde några enkla byten här och där. Det gick så himla bra så vi red vägen som i mästerskapsprogrammet - vänd rätt upp, åttametersvolt till vänster vid L, enkelt byte vid X, åttametersvolt till höger vid I och enkelt byte vid G. Han var spikrak, samlad och så jäkla eftergiven. Detta har varit en av våra värsta svårigheter och det känns så jäkla bra att vi igår gjorde detta näst intill perfekt! 
 
Skolorna var också riktigt bra. Jag red sluta in till kvartslinjen från spåret och sedan flyttade jag honom i en öppna tillbaka till spåret. Det var så himla svårt att behålla böjningen från slutan i öppnan och sitta kvar på inner sittben, men när jag fick till det uppe på ryggen var han som en dröm att rida. Detta var otroligt nyttigt för både mig och honom! Jag fick verkligen upp ögonen för hur viktigt det är att sitta ner ordentligt på rätt sittben. 
 
Vi avslutade med tempoväxlingar i galopp på volt. Jag har en tendens till att "sluta rida" när jag rider framåt så att Frolle blir "platt" och hastig. Jag fick verkligen sätta mig djupt i sadeln, hålla om med skänklarna och jobba loss honom på yttersidan så fick han en underbar ökad galopp. Övergångarna mellan samlad och ökad var riktigt fina och han behöll takten jättebra. Sen avslutade vi det hittils bästa passet någonsin! Skriver så rätt ofta nu känns det som, hehehe.. ;) 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|