Tisdag

Hejsan! ♥ Vilken hästig dag det varit idag, häst efter häst har jag ridit känns det som. Men det är ju precis vad jag gillar! 
 
Direkt efter frukosten gick jag ut och gjorde i ordning Leon. Longerade honom en kort stund i båda varven på banan (som äntligen smält fram). Han hade inte så mycket överskottsenergi så han sprang av sig väldigt fort. Skönt tycker jag, då kanske jag snart kan sitta upp utan att longera honom innan. Han var ganska ostadig i formen idag men istället väldigt lyhörd. Han lyssnar jättebra för vikthjälperna måste jag säga. Även galoppskänkeln börjar han förstå mer och mer nu. Han fattade galopp nästan på en gång nu när jag gav hjälpen och sa "gaaalopp". När han galopperat några långsidor travade jag av honom och sen skrittade jag av honom på lång tygel. Det var verkligen jätteroligt att rida honom idag och han har gjort stora framsteg sen sist jag red honom! 
 
Sedan åkte vi in till ridskolan med Frolle och hade lektion för Lena. Jag värmde upp honom självständigt och sedan jobbade vi med tempoväxlingar i trav och galopp på volten med Lenas hjälp. Efter det red jag igenom mästerskapsprogrammet som gick riktigt bra. Gjorde om trav- och galoppökningarna några gånger för att jag verkligen skulle rida ihop honom framåt så att han inte blev "platt" som han brukar bli. Efter några repetitioner slängde han fram benen ordentligt och det kändes sjukt bra! Allt annat gick superbra från början så jag är verkligen jättenöjd. Han tramsade ingenting vid C eller vid porten heller som i söndags, snarare tvärtom - han gick slickad mot väggen och porten.. Haha! 
 
Sist men inte minst red jag Buttler åt Erica. Hon känner sig inte tillräckligt stark att rida honom ordentligt efter att hon varit sjuk så hon ville att jag skulle sitta upp och rida igenom honom och trötta ut honom. Han kändes riktigt fin och orkade sätta sig mer på bakbenen än annars. Blev lite stark och pigg efter lite galopparbete men det är bara ett positivt tecken på att han tycker det är kul! Erica fotade så kanske att jag kan bjuda på några bilder senare på honom. :)
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|