Uppvärmning

Det var en läsare som frågade hur jag värmer upp Frolle, så det här inlägget handlar just om det - uppvärmning innan ett träningspass. 
 
 
 
Först av allt brukar jag skritta honom för hand i några minuter för att han ska dra in magen innan jag spänner sadelgjorden. Han är en jäkel på att spänna ut den nämligen. Det är ganska bra uppvärmning för sig själv som ryttare också att promenera lite innan man sitter upp så man får igång blodcirkulationen. När jag har suttit upp brukar jag skritta fram honom på långa tyglar i ca 5-10 minuter. Sen plockar jag upp honom och låter honom gå lång, låg och rund en stund.
 
Sen travar jag igång honom lite på fyrkantsspåret i båda varven och efter hand lägger jag även in 20-metersvolter på båda kortsidorna. Jag varvar alltså mellan rakt och böjt spår och värmer upp sidorna och låter blodcirkulationen komma igång. När jag gjort detta lika mycket i båda varven galopperar jag honom något varv på fyrkanten i båda varven innan jag gör som jag gjorde i traven. Jag rider i ett ganska friskt tempo och står upp i stigbyglarna. När jag känner att han spänt av i kroppen och knoppen brukar jag börja jobba med lite övergångar mellan skritt, trav och galopp. 
 
Efter övergångarna kommer min favvoövning som ni läst om i tidigare inlägg - öka och minska volten. Den här övningen kan jag hålla på med ganska länge, det beror på hur han känns i sidorna. Ibland är han väldigt stark i höger sida så då försöker jag stretcha ut den ordentligt och få honom att slappna av i den. Men när det känns bra går jag vidare till skänkelvikning och även övergångar igen. Jag gör oftast skänkelvikningar i både trav och galopp, det beror på vad jag tänkt göra senare under passet. Men under mina pass där jag lägger all tid åt lösgörande brukar jag jobba mycket med flyttningar i galopp just för att han behöver bli lite starkare och smidigare där. 
 
Efter detta går jag vidare till "jobbdelen". Som ni kanske märkt lägger jag ner nästan all uppvärmningtid på lösgörande övningar! Jag tycker det är superviktigt, och om jag inte "hunnit" göra detta ordentligt kan jag ibland bli väldigt frustrerad. Detta kanske tar upp 20-25 minuter av hela passet. Uppvärmingen varierar dock såklart beroende på hur Frolle känns för dagen, men detta är den vanligaste. 
 
 
Hur värmer ni upp era hästar? :)
 
 


Kommentarer
Postat av: Paulina Molander

Minns denna ponny när vi var och tävlade dressyr NM i Ö-vik 2012. Så jäkla fräsig färg!

Svar: Jaha, vad kul, hans färg sätter sig på
mångas minnen! Synd att ingen av oss visade vår bästa sida där bara.. :)
Pernilla Hägglund

2014-02-13 @ 11:43:07
URL: http://molanders.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|