Uran Buttler idag

Idag satt jag upp på Buttlers rygg igen, som jag inte gjort sen i september då jag tävlade honom. Jag har hållt i några träningar för Erica och honom så helt borta från honom har jag ju inte varit. Senast fick de nosa lite på öppnor och då var han väldigt vinglig och lite "tafatt" men idag märktes det en tydlig skillnad och att Erica verkligen jobbat på med detta sen sista träningen. Kul! 
 
Jag red mycket skänkelvikningar och öppnor samt mycket voltarbete. Från början ville han inte riktigt lyssna på mina hjälper så jag tog spöet som jag kunde peta med på rumpan för att verkligen få in bakbenen i flyttningarna. För vänster skänkel är skänkelvikningarna fina, men man måste vara noggrann med att kuna reglera tvärningen då han gärna flyger iväg åt sidan. För höger skänkel vill inte riktigt rumpan hänga med och bogen åker ut så där får man balansera upp honom med mycket halvhalter på yttertygeln och peta med spöet på rumpan. Han vill gärna glida iväg också, så jag red ihop honom ganska mycket och försökte sätta honom ordentligt på rumpan så han fick använda sin energi till samling istället för att springa.
 
Öppnorna var som sagt mycket bättre. De var ganska stadiga och såhär i början måste man tvära lite mer för att få in rörelsen. Sen kommer han så småningom kunna runda sig mer för innerskänkeln utan att sticka in på en volt. Jag tycker det är bra att rida förvänd öppna, alltså med huvudet mot väggen när man först ska lära en häst att göra denna rörelse. Då stoppar väggen upp så de inte kan sticka ut och man kan fokusera mer på sig själv och renodla hjälperna, om man tycker det är svårt. 
 
Jag använde "halvhaltövningen" lite granna också för att testa om det kunde vara något för honom. Alltså en kort bit på volten i ganska samlad trav och sedan öka traven en bit, göra en halvhalt och återigen samla. Det här tycker jag verkade fungera superbra på Buttler. Han måste lära sig att komma tillbaka i samma takt, form och energi och då är denna övning jättebra! 
 
Han har också utvecklat sin galopp mycket. För det första orkar han hålla igång mycket längre och han har börjat våga forma nacken och räta upp sig lite mer. Mycket jobb är fortfarande kvar, men han är en god bit på vägen! :) 
 
 
 
De här bilderna lånade jag från Ericas blogg, som ni kan läsa HÄR


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|