Frisering och trim

Idag hade jag och Frolle lite kvalitetstid i stallet. Borstade honom extra länge och extra noga, friserade svansen, kronranden och hovskägget samt skämde bort honom med massa morötter. Kände mig skyldig honom det efter i morse när man verkligen såg hur avundsjuk han var när jag pysslade om Leon. Han hade öronen bakåt och stod och naffsade efter Leon hela tiden. Lilla Frollebollen ♥
Sen trimmade vi på banan. Dagens fokusering låg på galopp-halt, enkla byten och skrittpiruetter. Så fort han gjorde rätt gav jag honom en morot och det funkade himla bra. När jag red in på medellinjen för att göra halt behövde jag knappt göra något - han stannade vid X av sig själv. Men så vill jag ju inte heller att det ska vara, så då fortsatte jag en bit till och gjorde halten lite längre fram. Han ska lyssna när jag ger honom hjälperna och göra en halt, utan att spänna sig eller guppa upp med rumpan som han gärna vill göra. Skrittpiruetterna har verkligen gått framåt. Nu är de centrerade utan att han börjar snurra. Ibland får han dock ett bakslag och vill stanna upp med inner bakben men då får jag påminna honom genom att peta lite med spöet uppe på korset i takt med stegen. 
Jag är jättenöjd med honom idag. Nu ska jag sätta upp lite mål inför tävlingssäongen och planera vad som behöver finslipas. Tänkte även köra igång med veckoplaneringar igen som jag normalt brukar. Jag släpper på sånt under vintern för både min och Frolles skull, så vi kan göra sånt vi känner för liksom och slappa lite. Nu är det dock dags att köra igång igen och verkligen börja föreberedelserna! :)
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|