Mr Snowflake ♥

17/4-11 kom Mr Snowflake, då hopphäst, hem till mig. Bara några dagar innan besiktades han och ungefär en vecka innan provred jag honom. Allt gick väldigt fort och han var den första hästen av tre som jag provade. Det var något speciellt med honom som jag fastnade för - dom vita prickarna, positiviteten, glimten i ögat eller hans arbetsvilja? Jag vet inte, men jag kände på mig långt där inne att han absolut kunde bli något tillsammans med mig. Vi tillsammans kunde bli någotMen jag hade ingen aning om att allt skulle gå så fort. 
 
 
 
 

1/5-11 gjorde vi våran debut på tävlingsbanan tillsammans. Alltså bara två veckor efter att jag fått honom. Vi hade nog inte kunnat få bättre start på våran tävlingskarriär - 70,37% i LC:1 och 70% i LB:1 där vi kom placerade tvåa. Vi var även med i första omgången av Hälsinge dressyr cup som jag då vann. 
 
 
Andra omgången av Hälsinge dressur cup gick i Ljusdal och även den vann jag. Har för mig att jag fick 68-70% i både LC:1 och LB:1 här också. LA:1 debuterade vi 19/6 i Torsåker. Den tävlingen är något förträngd då det inte alls gick bra där, men nu i efterhand förstår jag inte riktigt varför jag får så besviken då vi ändå fick 62,37% och kom trea av sju ekipage. 
3 veckor efter åkte vi på vårt första meeting till Insjön där vi plockade rosetter i varje klass. Vi fick 73,44% i LB:1 och vann, 73,68% i LA:1 och vann, 65,78% i LA:1 och vann och sist men inte minst debuterade vi LA:P1 där vi kammade hem ett kval till nationellt på 62,63% och placerade oss trea. Det var väll ingen dålig helg? ;) 
 
Vi fortsatte plocka rosetter i LB:1 och LA:1, tog hem den tredje och totala vinsten i Hälsinge dressyr cup samt debuterade LA:4 eftersom jag tänkte delta i Distriktsmästerskapen några veckor efter. Vi tog silver i DMpå 63,41%! Gladar än mig kunde ingen vara.. 
 
 
Hösten 2011 fick jag rida för HRPK's elitlag också, vilka omgångarna går i LA:P1 och FEI Inledande. Det kändes så sjukt stort att jag fick vara med. När jag köpte Frolle hade jag planen att tävla lokalt året ut och kanske nosa på LA:P1 året därpå, men det gick som sagt betydligt fortare än jag föreställt mig. Laget kom trea i elitserien och gick inte vidare till Lag-SM. Jag fick heller inget andra nationellt kval vilket faktiskt tog ganska hårt på mig. Prestationsånget, jo tack...
 
 
Tävlingsåret 2012 började bra. Jag vann en LA:4 på 63,17% och kom tvåa i FEI Inledande på 62,5% och fick mitt andra nationella kval. Äntligen! Jag blev så glad, så glad, så glad. 
 
 
 
Jag fick högre och högre procent i LA;P1 och debuterade nationellt under ett meeting på Gripens Ryttarförening (min favorittävlingsplats). Vi fick 59,26% och det var jag så nöjd med, speciellt med fina lovord från domarna bland kommentarerna. Dessutom toppade jag resultaten i LA:P1 med 65.0%. Trots inga placeringar var det en kanonhelg för mig och Frolle utvecklingsmässigt! 
 
 
Sen åkte vi uppåt till Örnsköldsvik för att delta i Norrlandsmästerskapen men det gick inte bra. Vi vann en LA:1 på 68,68% men NM-klasserna gick inget vidare. Sen drog eliten igång igen och även detta år kom vi totalt trea. Det kändes rätt surt men Frolle gick riktigt bra så jag är ändå otroligt nöjd över den hösten. När vi kom hem från Lillerud (ca 50 mil enkel resa) hade vi tre rosetter med oss hem, och det var vi väl förtjänta. Vi kom dock inte högre upp procentmässigt nationellt under 2012, till min besvikelse. Men då visste jag inte vad 2013 skulle bjuda på...
 
 
Vi startade året 2013 med en femteplacering och nytt personbästa i LA:P1 på Fagersta Ryttarklubb, 65.65%. Sen gjorde jag tre starter hemikring varav två vinster. 6/4 åkte vi till Högbo där jag fick ett nya personbästa i FEI Lagtävlan på 60,08% och FEI Mästerskap på 61,22%. 
 
1/6 åkte vi till Bollnäs och tävlade meeting. Nytt personbästa och en andraplacering i LA:P1 på 68,28% (vilket var ett av årets mål). De andra klasserna gick däremot inte bra. Några dagar därpå åkte vi till Segersta på nationaldagsdressyr där vi fick nytt personbästa i FEI Lagtävlan - 61,28%. 
 
 
Sista helgen i Juni åkte vi tillbaka till meetinget i Gripen - favvostället. I år deltog jag i Sandå ponnycup vilken var nationell. En klass gick varje dag. Jag startade även en LA:P1, eftersom det är vårat killerprogram.. ;) På denna helgen nådde vi ännu ett av årets mål genom att vi red ihop 64,51% i FEI Mästerskap. Dessutom tog vi nytt personbästa i FEI Lagtävlan på 62,09%. Och inte nog på det.. Vi vann LA:P1 69,47%! Jag får faktiskt nästan lyckotårar när jag ser tillbaka på den här helgen. Vi var så bra! 
 
 

Sen åkte vi uppåt igen, 4/8 till Vännäs för att vara med i Norrlandsmästerskapen. NM-klasserna gick inte bra, eller jo jag kom tvåa i LA:P1 på 64,03% men känslan var inte bra. Däremot gick det riktigt bra i FEI Lagtävlan där vi tog ännu ett nytt personbästa, avklarade tredje målet för 2013 och tog vår första nationella placering - tvåa på 64,48%. Den känslan.. 
 
 
Efter detta tävlade jag inte mer på nästan två månader. Jag tänkte först ge Frolle lite vila från tävlingar innan det var dags att dra igång Elitserien igen, hitta mer inspiration och träna träna träna. Men samma vecka som skolan drog igång fick jag körtelfeber och hade alltså det i en månad. Jag skrittade några enstaka gånger på honom men annars red Lena honom och jag tömkörde så mycket jag orkade. Men samma vecka som jag blev friskförklarad åkte vi och tävlade på hemmaplan, 28/9. Våran lilla comeback gick bättre än väntat och vi vann LA:P1 på 67,36%. Då hade jag ridit honom i en vecka innan tävlingen och annars inte på en hel månad. Teamwork är vad jag kallar det, eller hur?! 
 
 
Sen åkte vi till Högbo 13/10, gjorde två nationella urdåliga starter men avslutade helgen med en andraplacering i LA:P1 på 65,13%. 
 
 
Avslutade året gjorde i på en, för oss, ny tävlingsplats. Vi åkte till Timrå Hästsportförening och startade en LA:1 och LA:P1. Vi vann första på 69,07% trots TVÅ felridningar.. Hahaha, gud vad jag skämdes. Sen kom vi tvåa på 66,31%! 
 
 
Gud vad långt det blev.. Men jag minns varje tävling så himla bra - känslan, ritten, resultaten.. Allt sitter som en smäck! Alla tävlingar tillsammans med Frolle är så otroligt roliga. Jag har aldrig någonsin blivit besviken på honom, snarare på mig och domarna. Han ställer alltid upp för mig och jag för honom. Så har det varit från dag 1. Jag ser verkligen fram emot att göra mitt sista ponnyår på honom samt ta upp honom som stor häst sen. Min bästa vän, finaste tävlingskompanjon och största stöd. Jag älskar dig ♥
 
 
 
Har ni frågor vet ni vad ni ska göra - lämna en kommentar! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: LIENE

Så fin häst :) måste vara roligt med tävlingar.

Svar: Tack! Ja, det är superkul!
Pernilla Hägglund

2014-01-23 @ 22:20:52
URL: http://lifefromwithin.blogg.se
Postat av: Matilda - tonårsliv i rullsol

Otroligt fina tillsammans! :')

Svar: Åh, tack Matilda!!
Pernilla Hägglund

2014-01-25 @ 16:27:57
URL: http://skogsrusset.se
Postat av: Malin Ottenbäck

Ni är så fina tsm! Önskade att jag och min ponny kom lika bra överens som ni gör :) ♥

Svar: Åå, tack! Vad glad jag blir! :D Det är bara att träna, hitta knappar och förstå din ponny så kommer ni nog komma lika bra överens ni också! :)
Pernilla Hägglund

2014-01-25 @ 22:01:57
URL: http://tildaomalin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|