Tidigare hästar

Jag fick en fråga bland kommentarera om jag inte kunde skriva om mina tidigare hästar - om jag haft några då. Självklart har jag det! Jag har haft två innan de jag har nu. 
 
Lojstas Röding var ett gotlandsruss och ja, som russ är - vrånga, starka (speciellt för mig som då bara var 7-8 år), intelligenta och energiska. Jag minns inte så mycket mer än alla gånger jag åkte av honom, haha. Det beskriver väll ändå rätt mycket? ;) Nej, han var verkligen världens mysigaste. Det var verkligen superkul att rida honom när jag väl red. Jag hade inte hittat mitt intresse riktigt då, så jag red bara när jag hade lust helt enkelt. Det var ju mycket roligare att leka med Barbie än att rida när det var kallt och regnigt liksom. Båda mina systrar, Annika och Madde, hade haft honom innan mig och var även deras första egna häst. Så han lärde oss alla tre att rida och klara av det mesta!
 Han var en riktigt skogsmulle, han visste precis vart han hade fötterna. Gräs var det bästa som fanns, han älskade det lite för mycket så att han fick återkommande fång. Till slut kändes det meningslöst att traggla med behandlingar så vi beslöt oss för att han skulle få vandra vidare till ängarna som han kunde äta hur mycket han ville av, utan att bli sjuk. 
Rödde var verkligen en underbar första ponny att bara ha roligt med. Inga måsten eller krav på framgång. Vi lullade omkring i skogen och jag flög av titt som tätt, men det var väll inget? Kul hade vi ju ändå! 
 
 
 
Bilden nedan är den sista bilden som togs på honom, på morgonen innan han fick vandra vidare.
 
 
Boy van Het Kattenest var en korsning mellan welsh och arab från Nederländerna. Han ärvde jag av Madde som hopptävlade med honom, men då han inte var särskilt "hoppvillig" började hon leta efter en ny häst och jag tog över Boyve. Från början ville jag inte alls ha honom, jag ville välja ut en egen häst ju (haha). Men sen hade jag faktiskt honom i upp mot fyra år. Jag försökte också mig på hoppningen med honom men på grund av hans återkommande kotledsinflammation fick vi lägga hoppningen åt sidan och det var på så sätt jag kom in på dressyrspåret. Jag tror det gick bra ungefär två år utan att han blev sjuk, men sen fick han kotledsinflammation igen och han blev utdömd. Men vi valde att ha kvar honom, låta honom vila under hela vinterhalvåret och sen börja lite smått igen.
Nu hade jag också börjat ta över Exet om jag inte minns fel. Sen gick det bra i nästan två år igen, jag tävlade på lokal nivå med godkända procent. Vi vann tre gånger och placerade oss tvåa en gång. Men våren 2011 gjorde vi vår sista start och ridpass tillsammans. Vi blev utblåsta från banan och jag blev så ledsen. Vi åkte för att kolla upp honom, men hos en annan veterinär än tidigare ifall h*n skulle säga att det var kotledsinflammation bara för att han haft det tidigare. Men det var tyvärr det, igen. Då beslutade vi oss för att även Boyve skulle få somna in och vakna upp i en bättre värld utan smärtor. Han fick beta hela sommaren fram till den 25 Juli, med Frolle och Exet och bara hade det bra den sista tiden. 
Boyve var en ponny med mycket nerver, bus och fart. Jag fick verkligen lära mig att sitta kvar i serier av bocksprång och hopp tvärs över vägarna. Han var min bästa vän och jag saknar honom än. Han var speciell, det var han absolut. Jag hade tur som fick ha honom de fyra fina åren. 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Malin Ottenbäck

Gud vad söt russet var! Dom andra var också så klart fina ;)

Svar: Haha, ja visst är han! :)
Pernilla Hägglund

2014-01-22 @ 21:32:33
URL: http://tildaomalin.blogg.se
Postat av: Matilda - tonårsliv i rullsol

Gotlandsruss <3

Svar: Sötaste hästarna!
Pernilla Hägglund

2014-01-23 @ 21:57:00
URL: http://skogsrusset.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|