Det finns inga dåliga väder..

..bara dåliga kläder. Hur ofta har man inte fått höra det? Och jag tycker det stämmer till punkt och pricka, i alla fall när det gäller hästmässigt. 
 
Jag rider i alla väder. Tjugo minusgrader, trettio plusgrader, snöstorm, spöregn eller gassande sol.. You name it. Jag rider oavsett väder varje dag. Jag har inget ridhus att rida in i då vädret kanske rent av suger, men det är faktiskt riktigt glad över. Jag är GLAD över att jag inte har mina hästar uppstallade på ridskolan och ridhuset några meter från stallet. Då har jag säkert varit så jäkla bekväm av mig som väldigt många andra är och tagit ridhuset nästan varje dag. 
 
 
Vet ni.. Nu när jag har haft praktik på ridskolan har jag studerat lite vad ryttarna där väljer - ridhus, uteridbana eller skog. Ridhuset är "populärast", utan tvekan. Jag blir faktiskt lite arg då. Eller inte arg, mer frustrerad och besviken tror jag. Speciellt när jag ser att några till och med väljer att skritta och promenera hästen inomhus - på samma underlag som dom dagligen går på. Att skylla på att hästen blir het, pigg och "galen" när den är utomhus tycker jag bara är bullshit. Det är väll inte så konstigt att hästen blir glad, spänd och på tårna när den för en gångs skull kommer ut? Då tycker jag att man ska ge sig ut MER, inte mindre. Det lär knappast bli bättre uteritter om man fortsätter harva på i ridhuset. 
 
Jag blir mest besviken på ryttarna som gör det på grund av vet dom inte hur viktigt det är att variera underlaget? Det är inte så konstigt om hästen får en senskada eller en inflammation i en led om du varje dag aktiverar hästen på samma underlag. Det är så sjukt stärkande för hästens leder, senor och ligament att variera underlaget. Skritta fram och av ute på en asfaltsväg eller i skogen efter varje ridpass så får du direkt en mycket mer hållbar häst. Men det allra bästa är att variera underlaget dagligen. Alltså en dag rida på utebanan, en dag på hård grusväg, en dag i ridhuset, en dag på asfaltsväg, en dag rakt ut i skogen, en dag i ridhuset igen osv. Det ger en hållbar, glad och betydligt mycket säkrare häst. 
 
 
Jag kommer ihåg när jag var på en tävling, det började regna och en ryttare som strax skulle börja rida sa "fan, hoppas det slutar regna för jag har aldrig ridit min häst i regn förut.. Jag rider alltid inomhus när det regnar". Min första reaktion var typ "vänta, vad sa du? Ska jag skratta eller gråta?". Det var nog då jag insåg hur jäkla glad jag är över att inte ha den bekvämligheten med ett ridhus. Ska man tävla så tycker jag att man ska förbereda hästen att kunna tävlas i alla väder och på alla underlag. Man vet aldrig hur mjukt eller hårt underlaget på tävlingsplatsen är förrän man är på plats, med allt betalat och fastställt. Man vet aldrig med vädret heller. 
 
Jag har ALDRIG kommit till en tävling och tänkt "hur ska det gå och rida på det här underlaget?" eller "åhnej,  det är vädret är vi inte vana med.. hur ska det gå nu?". Haha, alltså.. Det finns inte i min värld! Jag tänker snarare "okej, idag är det ganska kyligt ute och risk för regn, lite väl hårt underlag så då får jag lägga upp det såhär..". För mig är det en självklarhet att hästen, och jag, ska kunna rida och prestera under alla olika förutsättningar. Däremot kan man behöva göra några ändringar på hur man ska rida fram och så vidare beroende på väder och underlag, men det är något jag tycker att man är skyldig att lära sig hur sin häst svarar. 
 
 
Jag hoppas jag kunnat förmedla något till er i alla fall. Det blev kanske lite luddigt. Detta är ett ämne jag har väldigt fasta åsikter om och om det krävs så skulle jag kunna banka in det i huvudet på alla hästmänniskor i världen, haha. Ni får mer än gärna lämna en kommentar om vad ni har för åsikter om det här! Jag ser fram emot att läsa sen :) 
 
 
 

 
 


Kommentarer
Postat av: Evelinn Åkerman - Satsande juniorryttare

Ganska likt mitt inlägg som jag skrev för några dagar sen.. men jag håller såklart med till punkt och pricka :)

Svar: Gick in på din blogg och kollade nu och det var verkligen likt, haha! Antar att det helt enkelt tyder på att vi har samma värderingar i detta :)
Pernilla Hägglund

2014-07-15 @ 14:17:08
URL: http://enewe.blogg.se/
Postat av: Matilda - tonårsliv i rullstol

Bra skrivet! Håller helt med dig! Dock är jag avis på din ridbana, haha. ;)

Svar: Tack! Haha, även fast det är fullt med gräs på den? ;)
Pernilla Hägglund

2014-07-15 @ 15:32:36
URL: http://skogsrusset.se
Postat av: Erica

Håller helt med! men jag tänker till lite extra innan jag rider i 30+ för hästens och mitt eget bästa :)

Svar: Ja, självklart kanske man inte kör världens jobbigaste pass i trettio plus - man måste ju fortfarande läsa av hästen hur mycket den klarar av och det vet jag ju att du gör :)
Pernilla Hägglund

2014-07-15 @ 18:35:01
URL: http://ericaschedin.blogg.se/
Postat av: Isabelle Johansson

Håller helt med rider alltid oavsätt regn inte åska men annars vinter eller sommar vår till höst och regn alltid och rider det är så viktigt för hästen.
Finns folk som inte gör sånt bara deras hjärta som skadas!

Svar: Nej, åska ska man ju låta bli på grund av säkerhetsskäl. Kul att du håller med!
Pernilla Hägglund

2014-07-15 @ 19:31:18
URL: http://isabellejohansson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|