Senaste passen med Frolle

Jag kom på att jag inte berättat något alls om hur Frolle varit de senaste dagarna.. Det har varit strålande väder så jag har velat utnyttja det till fullo med att sola, bada och vara ute mycket med familj, pojkvän och vänner. 
 
I måndags hjälpte mamma oss på banan. Hon tog över Lenas jobb - springa med pisken i högsta hugg! Mamma visste inte riktigt hur hon skulle göra men jag försökte guida henne uppifrån hästryggen i alla fall. Även om det blev lite "tafatt" stundtals tycker jag att vi nådde ett bra resultat! Frolle sköt in bakbenen, fick ett finare schvung i steget och gick mer bestämt fram. Det är i öppnorna jag känner mest skillnad, för där har han alltid haft lite problem för att få in inner bak och få ett bättre påskjut - men när mamma (eller Lena) springer snett bakom med pisken riktad mot bakbenet skjuter han in det låååångt och jäklar vad han bär upp sig. En fantastisk känsla! På grund av den gassande solen jobbade vi inte med detta särskilt länge. Jag hade ridit lösgörande innan och efter cirka 10 minuter av det jobbet avslutade jag. 
 
Nu ska han inte jobba med detta något mer den här veckan, utan han kommer få gå mycket lösgörande istället. Han har blivit lite lång i hovarna då det blev en åtta veckors intervall denna gång mellan gångerna hovlagaren ska komma. Annars har vi sex veckor just för att Frolle lätt blir lite lång i hovarna när det gått för länge vilket leder till att han blir ganska platt och stum i steget. Därför får han ta det lite lugnt nu med korta lösgörande pass till nästa onsdag då det åker på nya dojjor :) 
 
Igår red jag honom på åkern neranför huset, som ni sett bilder på. Lösgjorde och joggade mest. Han kändes helt okej men lite stum i munnen. Därför tänkte jag att det kunde vara bra för honom att gå på töm idag och acceptera bettet utan att jag sitter på ryggen. Han såg riktigt fin ut och han såg inte allts lika stum ut! Skönt att min lösning fungerade :) 
 
 
Världens bästa ponny! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|