Frolle idag

Frolle var så fin idag! I början bet han sig fast lite på bettet men när vi kommit en bit in på passet släppte han till och blev otroligt fin i munnen och nacken. 
 
Vi red som sagt lösgörande arbete idag. Började med att skritta honom i en väldigt rund och låg form och sedan joggade jag fram honom innan vi jobbade med skrittövergångar. Sedan gjorde jag några övergångar till galopp och fortsatte med att öka/minska volten, jobba igenom sidorna och sedan skänkelvikningar. Skänkelvikningarna blir bättre och bättre nu igen, men det är en svårgihet hos Frolle. Faktiskt. Knepigt det där, men det beror nog på att det är jag som slarvat och liksom glömt bort att rida skänkelvikning när vi oftast inte tävlar några klasser som den rörelsen ingår i. Senaste halvåret har jag dock tagit tag i det på allvar och rider nästan alltid skänkelvikning någon gång under framridningen och väldigt mycket när vi jobbar lösgörande. Hur som helst.. Sedan travade jag på en volt, gick in på en mindre volt och red sluta. Fokuset låg på att verkligen få det yttre frambenet över det inre och på det viset gymnastiera honom. Efter något/några varv gick vi ut på en större volt igen och red mellantrav. I galoppen red jag också på en volt, red igenom volten och bytte varv så vi red i förvänd och sedan minskade volten igen och tänkte även här sluta. Ut ur det flyttade jag som i en öppna till det varv som var rätt (alltså inte förvänd) och red i mellangalopp. Av dessa två övningar blir han mycket elastiskare och rundare. Mellangångarterna höjs verkligen! Efter det avslutade jag honom. 
 
Han kändes riktigt riktigt bra och blev bara bättre ju längre in i passet vi kom. Dom sista övningarna är ganska krävande för honom också eftersom dom är helt nya så jag vill inte nöta för länge där. I morgon ska vi träna på Lagtävlansprogrammet för ponnyallsvenskan och LA:P1 :) 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|