Söndag

Hej på er! Jag har inte riktigt hunnit med att blogga de senaste dagarna, eller ork. Det är mycket som snurrar i huvudet och det är mycket på hästsidan med skador och sjukdom. 
 
Leons sår ser riktigt fint ut och det tog inte särskilt lång tid att byta bandage igår. Han gav med sig ganska snabbt och verkade inte ha ont alls. Har har stått på box i två dagar nu för att hålla Exet sällskap (likaså Frolle). Exet har bukhinneinflammation och efter ett andra blodprov såg det inte alls bra ut för honom, så han fick starta en penicillinkur. Det gick jättebra att ge honom penicillinen i fredags men igår hände det som man fruktar vad gäller att ge penicillin till hästar. Han drabbades av penicillinchock. Vi hann bara dra ut sprutan så började Exet skaka och föll sedan ihop, krampade och "galopperade" på golvet. Det är det hemskaste jag varit med om och jag trodde ärligt talat att han skulle dö. Jag blev panikslagen och fruktansvärt chockad. Usch, det var hemskt. Efter en kvart var han på benen igen men betedde sig fortfarande konstigt och efter en timme var han som vanligt igen. 
 
Idag fick han penicillin igen och det gick bra idag, men det kan såklart fortfarande hända att han får en chock. Vi gör det inte själv nu utan veterinären får komma ut och göra det åt oss. Det känns tryggast så även om det är lika stor risk. Och vi kommer fortsätta med kuren även fast han kan få chock eftersom annars kommer han bli sämre av inflammationen. Dock har han svarat jättebra! Han bajsar mycket mer nu, äter nästan normalt, dricker, feberfri och ser allmänt piggare ut. Så vi får hoppas att det fortsätter på det spåret! 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|