Full fart tisdag

Godkväll! Jag har precis klivit innanför dörren och tagit en dusch. Mina händer och lår var iskalla. Kylan har ju kommit nu och just nu står termometern på 5-. Brrr! Frolle fick inviga pyjamasen förra natten och hade täcke på sig ute också. Han är ju klippt så därför har han täcke, men inte Leon och Exet. 
 
Jag gick upp innan skolan i morse och red Leon. Vi red på ridbanan idag, tränade på att följa staketet och att rakrikta. Han är inne i en period nu då han drar till höger och har svårt för att ställa/böja i högersidan. Jag kontaktade Cecilia Sterner (som jag brukar bolla med när det gäller Leon) och fick några tips. På lördag ska mamma filma när jag rider honom så att det ska bli lättare för henne att se vad jag ska jobba med! Hon bor ju i Skåne så det är lite långt för henne att komma hit och hjälpa till - då är facebook perfekt. Han skötte sig i alla fall finfint! Det märktes inte av lika mycket när vi red efter fyrkantsspåret men han viker sig gärna i vänstersidan och tar in vänster bakben. För att försöka jobba bort det tänker jag öppna - men bara tanken och utan samling. Galoppen var han jätteduktig i. Jag märkte att han tog för sig mer om jag sjönk ner i sadeln istället för att stå upp så det ska jag fortsätta göra men ändå variera med att ställa mig upp så han inte tycker det är obehagligt. 
 
Sedan åkte jag till skolan, hade en lektion och åkte hem igen. Nästan dirket när jag kom hem gick jag ut i stallet och gjorde i ordning Frolle för att åka in till ridskolan. Idag stod det lektion för Lena W på schemat! Och det gick riktigt bra. Hon gav mig så himla bra feedback, nyttiga tips och övningar. När Frolle känns som han känts nu det senaste ska jag inte bara låta honom lunka på i samma form och tempo utan leka lite och jobba igång honom. Det som funkade idag var att rida skänkelvikningar och slutor i trav/galopp med avbrott till skritt och rida bakdelsvändningar. Något vi också gjorde var att rida på en liten volt runt Lena när hon petade med en långpisk på rumpan för att sedan gå ut på större volt och sedan gå över till förvänd. Det var jätteroligt och jag tror det blev lite som en nystart för både mig och Frolle! Vi behövde den här hjälpen idag. 
 
Två duktigas hästar idag, med andra ord. I morgon ska jag rida båda två innan skolan! Leon ska ridas på åkern och Frolle ska jag jobba i skogen. Det ser jag fram emot. :) 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|