Invigt den nya transporten!

Japp, idag har både Frolle och Leon fått inviga den nya transporten. Den godkändes, helt klart! Frolle gick raka vägen in men tyckte det var lite konstigt att behöva gå på trailern utan att bli borstad och få på sig transportskydd först, haha. Resan gick ovanligt fort idag också.. ;) Mamma stod bakom och stängde om honom så att han fick stå där en stund.
 
När jag skulle prova med Leon hade jag däremot ingen hjälp och det var första gången jag provade utan faktiskt! Leon vill ju som alltid prova med att vara lite motsträvig från början och testa gränserna, men jag var konsekvent med hjälperna och var noggrann med alltid hålla huvudet lågt på honom. Han skulle gå upp något steg på lemmen, stanna, gå ett till steg, stanna, backa ett steg, stanna, gå fram ett steg, stanna osv. för att jag ska ha kontroll på varje steg. Det tycker Leon är lite jobbigt, men nyttigt såklart! Efter 20 minuter gav han upp (antar att han blev för frestad när jag åt på hans morot, hahaha..) och traskade in i transporten. Där stod vi några minuter, kollade ut genom fönstren och nosade på allt. Sedan backade jag ut honom så sakta jag kunde och i början gick det riktigt bra! Ett steg, stanna, ett steg, stanna men när bakbenen kom på lemmen gick det lite fortare. Men jag tycker helt klart att det var en bra början - och framför allt jättebra att det gick bra utan någon hjälp från mamma! Det gäller bara att ha tålamod. :) 
 
Efter att Frolle stått en stund i transporten gjorde jag i ordning honom för en uteritt barbacka på hacket. Han fick verkligen den ultimata variationen av underlag idag - hårt packat grusväg, asfaltsväg, hårt packad grusväg, hårdare sandväg, gräsväg, hårdare sandväg, hårt packad grusväg, asfaltsväg och hårt packad grusväg. Känns bra i själen och såklart även för Frolles senor och ligament! Han kändes dessutom kanonfin. Mjuk i musklerna och superbra i formen! Jag ser fram emot morgondagens dressyrlektion. 
 
Leon har inte aktiverats fysiskt idag. Lastträningen fick räcka idag eftersom han egentligen hade vilodag idag! Veckoplaneringen kommer upp här lite senare, så håll utkik efter den. :) 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|