Dagens lektion

Jag och Leon är i ett stadie nu där han har blivit starkare men inte riktigt vet hur han ska använda den nya styrkan på för sätt. Som ni vet försöker vi "hitta traven" där han är bestämd i sin takt, skjuter på bakifrån, lyfter fronten och släpper fram halsen och nosen. Det är här jag känner att han blivit starkare. Han lägger sig ganska mycket i min hand vilket jag inte är van vid när han har ett bra påskjut, men då gäller det för mig att inte plocka bort honom därifrån eftersom att det bara bra att han vågar ta stöd i min hand då han lätt går mot det tomma hållet istället. När han är tillräckligt mogen och redo kan man också börja jobba med halvhalter och få upp honom ännu mer på sina bakben, men just nu ligger fokus på att hitta ett jämnt flyt och ett "dragläge" i den traven vi jobbar med i dagsläget. 
 
I galoppen är vi redan där kan man säga. Men det beror på att han naturligt är mycket säkrare där än i sin trav. Så i galopen kan vi jobba mer med att göra halvhalter, samla så mycket som han klarar i dagsläget och få honom att vinkla in bakbenen ytterligare. Idag gjorde han det riktigt bra! 
 
Leon var verkligen superduktig idag (kanske är lite tjatigt för er att läsa nu, haha!) och jag känner mig otroligt nöjd och stolt. Det är verkligen så himla roligt att göra det här - det jag älskar mest av allt! Rida, träna och utvecklas. Jag vill bara ha mer, haha! 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|