Film från dagens lektion

Här kommer en film från dagens Helena-träning! I filmen ser ni introduktion till galoppfattning från skritt, galopparbete på volt och när vi lägger ner formen och joggar av i trav. 
 
Idag började vi jobba med att ha honom något högre i sin form. Roligt att vi är där nu från att ha jobbat fram kvaliteten i gångarterna först! Vi provade dessutom några ryggningar för första gången med Helenas hjälp från marken. Det gick jättebra, men det är viktigt att man får hästen att hela tiden tänka framåt även när den ska backa. 
 
Galoppfattningarna från skritt blev jättebra när jag bestämde mig för att vänta tills jag hade en bra skritt men utan att skritta för länge, sitta kvar och flyta iväg i galopp. Som ni ser på filmen vinklar han in sina bakben, sätter sig och gör fattningen genom hela kroppen fram till handen. Dock lägger han öronen lite bakåt vilket tyder på att han tycker att det är jobbigt. Efter fattningen fortsätter han i en rund, mjuk galopp som går genom ryggen. Duktiga Leon! 
 
I traven jobbade vi med att samla några steg och sedan rida fram igen. Det här tycker jag är väldigt bra att lägga in mellan andra övningar som till exempel på en "transportsträcka" för att checka av att han lyssnar på mitt säte och bär sig själv. 
 
Leon var superduktig idag och jag fortsätter imponeras över hur hans utvecklingskurva går spikrakt uppåt. Vi har hittat ett bra koncept att gå efter och vet hur vi ska lägga upp ridpassen och veckorna för att utvecklingen ska fortsätta framåt. Härligt!! 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|