Hästig 4e advent

Söndag, sista advent, och jag har spenderat dagen i stallet (som vanligt alltså!). Det märktes att fler än jag var ute i sista minuten igår för att handla julklappar, jag fick åka runt länge i parkeringshuset i Vällingby innan jag hittade en plats. Men nu är allt klart i alla fall vilket känns väldigt skönt såhär den sista söndagen innan julafton! Det är bara inslagningen kvar men den får allt vänta tills jag kommer hem till Hudiksvall. 
 
I morse skötte jag stallet helt själv för ovanlighetens skull. Vår hovslagare bor ju på gården och hjälper mig i stallet i princip varje dag. Det är bara enstaka gånger jag har behövt vara själv, och det är verkligen GULD värt! Allting går såå mycket snabbare bara man är en person till. Dessutom har vi ett jäkla bra teamwork! Men som sagt, idag gjorde jag allting själv vilket ändå gick relativt snabbt. Nu är det så himla mörkt på morgnarna så jag får vänta med att ta ut hästarna tills det börjar ljusna, så jag får börja med en del av sysslorna när hästarna fortfarande är inne och mumsar vidare på sitt morgonhösilage. Det funkar ganska bra det med! 
 
När stallet var klart gjorde jag i ordning Hirten för att styra ut mot travbanan. Underlaget där är perfekt för galopper i friskare tempo nu (det är ju rena rama sommarvärmen ute, hela 12 plusgrader har det varit idag!) så det var vad jag och femåriga Hirtenlife gjorde idag! Det är verkligen så himla härligt att göra det på alla hästarna, dom blir fulla av energi och man märker hur dom verkligen njuter av att få sträcka ut. Frustningar efter frustningar och spetsade öron - inget klår det! Efter Hirten var det Humlan som stod på tur, men vi skrittade däremot bara runt travbanan. Han trampade på bra och avslappnat!
 
Efter lunch mockade jag alla hagarna, putsade undan utrustningen och tog in allihopa. Sedan fick Leon bli lite ompysslad inne i boxen medan han åt sin mat. Innan jag åkte hem gick jag upp på gymmet och körde första passet! Idag hade jag fokus på mage och rygg, och jag kände direkt att jag kunde köra fler övningar och repetitioner än vad jag planerat. Förhoppningsvis har jag träningsvärk imorgon, annars får jag lägga på ännu mer! 
 
 
Här får ni två somriga bilder på mig och Buttler från tidigare i år! HÄR hittar ni Buttlers ägares blogg. Där tycker jag ni ska kika in!
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

är bara nyfiken, varför får inte hästarna gå ut när det är mörkt?

Svar: Hästarna får såklart gå ute när det är mörkt, det är inte förbjudet. ;) Det är en säkerhetsfråga! Alla hästarna går ut i skritten innan dom kommer ut i hagarna och i den finns det inga lampor så det är helt bäcksvart - likaså i hagarna som ligger en bit bort från stallet. Så det känns helt enkelt onödigt ifall det skulle hända något så att någon häst skadar sig, ser något i mörkret och kommer lös eller liknande. Däremot gör det inget när det är lite halvmörkt på morgonen, då blir det ju ändå ljusare och ljusare hela tiden så då brukar jag ta ut dom! Tack för din kommentar. :)
Pernilla Hägglund

2015-12-20 @ 19:55:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|