Lektion

Idag red jag och Leon lektion för Helena! Dom kom hem igår kväll så idag var det så gott som tillbaka i våra vanliga rutiner igen. Härligt tycker jag, även om det har varit superroligt att bära hela ansvaret ensam också! 
 
Leon var så pass fin från start idag att vi kunde gå framåt direkt med en del saker. Jag skulle säga att det var våra "basics" som vi tog tag i lite mer och alltså inte några "rörelser" som vi just nu introducerar. Vi jobbar såklart alltid med basgrejerna - att ha honom mellan hand och skänkel, ha en lång hals med nosen framme, ha en tydlig och bestämd takt och att tänja på steget - men idag gjorde vi det ett snäpp till. Jag måste våga rida honom ännu mer fram och därifrån hitta en balans med bestämda steg där jag känner det där dragläget i handen. När jag pushar den här gränsen blir Leon först lite osäker såklart, formen går kanske upp och den kanske går ner, men då och då hittar vi den rätta känslan och ju bättre timing jag har på att berömma honom desto oftare hittar vi dit. 
 
Leon var jätteduktig och återigen imponeras jag över  hur bra han tar allt nytt vi vill lära honom! Han försöker verkligen och det känns som att tycker det är såå roligt med nya uppgifter att ta sig an. Efter varje ridpass ser han så nöjd ut med sig själv, med all rätt! Min fina Leon. ♥
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|