Tisdag

Åh, vilken rolig dag det varit! Alla tre hästarna var sååå duktiga idag. Leon och Lindy reds lite lättare jogging och Humlan gick ett "normalt" pass. Dom var väldigt pigga men jag kunde använda den energin på ett bra och rätt sätt. Då krävs det en hel del övergångar och tempoväxlingar och att hela tiden ge en ny uppgift för att få fokuserade hästar trots all energi som sprutar under hovarna! 
 
Ett joggpass som jag tolkar det innebär inget fokus på samling utan det är lösgjordheten jag fokuserar på helt och hållet. Hästen får gå i en lite lägre, längre och eventuellt rundare form och man håller sig lite lättare i sadeln. Vilka övningar och rörelser jag använder mig av beror lite på var hästen är i sin utbildning och såklart hästens dagsform. Om hästen känns lite stel en dag så sätter jag mig inte och gör tvära skänkelvikningar direkt utan jag kanske håller mig till mjuka vägar såsom volter i olika storlekar, serpentiner, svaga öppnor och övergångar och så vidare, medan en häst som känns väldigt mjuk och fin från början kan få "stretcha" lite extra för att försöka flytta fram den här "gränsen" man inte ska gå över. Man strävar alltså hela tiden efter mer lösgjordhet! Jag tycker att ett joggpass är bra att lägga in efter en vilodag, innan en hårdare träning eller efter en hårdare träning för att mjuka upp kroppen och få bort eventuella spänningar och mjölksyra. Ett joggpass kan jag också lägga upp som en uteritt om det passar med underlag, hästens "humör" och så vidare. Man kan ju alltid använda sig av naturen i träningen också! 
 
Alltså - två härliga joggpass där jag fick försöka dämpa Leon lite och få lite mer kvickhet i Lindy och ett vanligt dressyrpass på Humlan. Tre olika hästar och tre olika ridpass anpassade efter varje individ. Viktigt! 
 
 
Fina fina Leon denna sensommar hemma på gården i Hudiksvall, några dagar innan vi flyttade till Stall Reje!
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|