Två lektioner

Igår, fredag, red jag två lektioner för Helena. Snacka om lyx! Det regnade hela dagen och blåste hårda vindar så vi valde att hålla oss inomhus.
 
Först ut var Humlan som följdes av min alldeles egna Leon. Humlan har tagit det lugnt några veckor och bara skrittat men nu är det dags att trappa upp träningen igen, och han känns superfin! Än så länge är det kort jogg i trav, men det är inte så "bara". Man kan göra många olika övningar även i upptrappningen som är avslöjande och förbätttrande för både ryttare och häst! I stort sett fokuserade vi på skänkelvikningar, öppna och tempoväxlingar blandat med volter, serpentiner, olika linjer och att rida innanför spåret för att få kontroll på yttersidan. Något som genomsyrar all träning är att alltid variera övningarna, använda hela ridbanan, byta varv och alltid be om nya uppgifter. Hästen ska hållas glad, intresserad och fokuserad hela tiden! 
 
Leon var också jättefin, väldigt pigg och framåt! Dagens aha-upplevelse var att jag behöver komma intill med min ytterskänkel även när han "hoppar" mot min innerskänkel, som när han blir tittig och rädd för något. Det blir väldigt lätt att man bara trycker utåt med innerskänkeln och ställer mot det "läskiga" och glömmer bort yttersidan. Innerskänkeln ska tala om att "här är jag, lita på mig" och skicka över stöd till yttertygeln, samtidigt som ytterskänkeln möter upp och håller honom inom ramen och innertygeln ställer något. Det viktigaste är att inte dra tyglarna bakåt utan hålla ett jämnt och tryggt stöd som låter bakbenen kliva in. Det är väldigt svårt att få fram i text men jag hoppas det går någorlunda bra att förstå! När jag kunde använda hans energi till att få honom på hjälperna och galoppera "in i handen" så provade vi göra galoppfattningar från skritt (efter att först ha gjort en hel del övergångar mellan trav och galopp), vilket gick väldigt bra! En lugn avspänd skritt, sitt kvar sitt kvar sitt kvar, i ramen och sedan en mjuk fattning. Jätteduktig! Vi avslutade med traven där vi jobbade med skänkelvikningar och tempoväxlingar som han gör sååå bra. Jag fick ett härligt sug i bettet och ett jämnt stöd i handen. Det kändes kanonbra! 
 
Jag fick otroligt mycket beröm av Helena för att jag utvecklats så mycket (och så fort) i min ridning, och att jag snappar upp allt! Det är resultatet av mycket ridning på riktigt fina hästar. Har jag sagt att jag älskar mitt jobb? ;) 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Jasmine Lundgren

Herregud vilken fin blogg du har!
Måste ju vara superkul att jobba som hästskötare!

Svar: Åh, tack så mycket! Ja det är drömjobbet, så glad att jag valde att satsa på det. :)
Pernilla Hägglund

2015-12-05 @ 18:21:02
URL: http://jasminelundgrens.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej! Jag undrar om du skulle kunna ta lite närbilder på dina polostövlar från deniro och skicka till mig? Jag hade blivit jätteglad då jag bor långt från skara hästsport och inte kan klämma på dem. Tycker du att de är i bra kvalite? typ kommer de att hålla länge, och hur slitna ser de ut nu efter ett par pass? De ser ut att vara lite mjuka, tycker du att de är lagom mjuka? Hade varit jättetacksam för svar. Mvh Hanna

Svar: Hej! Jag har mailat dig. :)
Pernilla Hägglund

2015-12-06 @ 00:37:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|