Dagens ridpass

Ridpasset på Frolle gick bra idag! Hela tiden låg fokus på en låg, rund och jämn form (alltså att han inte höjer eller sänker sig i övergångarna mellan gångarterna och tempot), att han skulle vara välvd över ryggen och avslappnad. I början var han lite ofokuserad men allt eftersom blev det bättre. 
 
Jag jobbade mycket med övergångar mellan gångarterna för att aktivera samt lösgöra. Han blir alltid väldigt kvick och framme av det så det använder jag mig alltid av. Sedan jobbade jag också med att öka och minska volten i trav och galopp. Det gjorde vi mycket förut men av någon anledning har vi inte gjort det på sista tiden. Dock var det inga problem och han blev väldigt mjuk av det. I slutet när han kändes mer med mig red vi skänkelvikningar i trav och galopp. Det gjorde han kanonbra men jag skulle vilja ha honom lite rakare i skänkelvikningen för vänster skänkel. Han blir liksom lite förböjd och jag vet inte varför men idag fick jag inte riktigt till det med min ytterskänkel. Den var inte stark nog idag att hålla emot helt enkelt, haha. 
 
Han kändes mycket mer avslappnad idag än igår, men nu var vi ju också på ridbanan och inte ute i skogen. Dessutom blåste det inte lika mycket och jag kom mer till ridning. I morgon ska vi fortsätta på samma spår och eventuellt rida lite mer samlande och stärkande krumelurer. Det beror på hur mjuk och "med" han känns! 
 
Förresten! Jag såg att några undrade vilken ras Frolle var och vad jag har för ridstövlar. Svaret på det är Dansk Korsningsponny och De Niro Brushed Black! 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|