Tandläkarbesök

Min skoldag blev inställd när jag vaknade upp med halsont i morse, så jag har varit hemma idag och just nu ser det ut som att det kommer vara så någon dag till. Dock var det lite positivt så jag kunde vara med när hästarnas tandläkare kom hit idag! Kari-Anne är så himla bra och noggrann. Det är jätteroligt att kolla när hon raspar för hon visar alltid om det är något som hon hittar eller om något är väldigt bra och man kan alltid diskutera med henne om hur hästarna känns på olika bett samt prova om det bett man rider på nu passar osv. 
 
Frolle behövde hon inte raspa över huvudtaget. Han såg jättefin ut i munnen och jag rider ju på precis samma bett som förra året så jag ska bara fortsätta som nu ur "tandvårdssynpunkt". Det är han jag alltid är oroligaste för men ändå är det alltid han som behöver minst, haha! Kari-Anne tyckte dessutom att han såg väldigt fin ut i kroppen, trots att han nu börjar bli till åren. Det var roligt att höra! 
 
Leon har ju tappat en hel del mjölktänder så hans nya tänder är påväg upp. Då var det mest bara att kolla så dom växte rätt. Dock har Leon lite överbett så han hade ett par piggar som behövde raspas ner. Han hade några små sår också på vänster kind men det har han troligtvis fått av piggarna och att han är ovan med sina nya tänder. Tänderna såg ut att växa rätt i alla fall och han behöver inte kollas något mer inom ett år! 
 
Förra året var Exets främre käktänder helt blanka, alltså som polerade. Det berodde på att han hade ett lite för långt tredelat bett som han drog upp med tungan och tuggade på. Då fick jag rådet att byta till ett kortare och rakt bett, så det gjorde jag. Idag var hans tänder riktigt fina! Dom var sådär "knövliga" som hästtänder ska vara och jag fick verkligen upp ögonen för hur viktigt det är med ett anpassat bett. Superroligt att det fungerade eftersom Exets tänder nu är återställda! Dock hade han som små "skåror" (jag kommer inte ihåg vad hon kallade det..) som orsakats av att Exet inte tuggar i en rund rörelse utan mer fram och tillbaka, om ni förstår vad jag menar? Det går däremot inte att åtgärda genom att byta bett eller så utan det kan vara en rörelsestörning och man kan bara försöka hjälpa till genom att raspa lite. 
 
Nicoles häst Deira och Ericas häst Buttler blev också raspade så om ni vill läsa om lite mer hästtänder kan ni kika in på deras bloggar HÄR och HÄR
 
Egentligen hade jag tänkt rida Leon och Frolle idag, men tandläkarbesöket var nog ganska ansträngande för Leon mentalt så han fick en fysisk vilodag. Nu på kvällen blev det återigen snöstorm och Frolle hade nog helst backat in i stallet när jag tog in honom från hagen - så hårt piskade snön. Så på grund av vädret fick han också vila. Som tur var hade jag bara planerat in en skrittrunda på hacket nu efter raspningen och vaccination så vi missade ingenting viktigt - även om jag starkt ogillar vilodagar.. Vi tar igen det imorgon när vädret förhoppningsvis är på vår sida! :) 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|