Dagens ridpass

Idag red jag och Frolle på ridbanan igen efter en lugnare vecka i skogen. Det var ganska varmt men ändå bra mycket svalare än det varit nu dom senaste dagarna. Tropiska nätter hör liksom till ovanligheterna och är inte riktigt Frolles favorit haha... Han kändes pigg och glad när jag skrittade fram honom och framme för skänkeln! 
 
Idag la jag stor fokus på lösgjordheten som ni vet är A och O men också på att få honom lyhörd, kvick och "uphill". Planen var att först värma honom i alla gångarter och jobba med övergångar mellan gångarterna och om han kändes bra där gå vidare till sidvärtsrörelser med övergångar och slutligen övergångar i själva gångarten - alltså tempoväxlingar. Jag fullkomligt älskar övergångar och det tror jag nog ni vet vid det här laget. Jag tjatar alltid om dom här på bloggen men också när jag hjälper andra! Man kan aldrig göra för många. Vi höll oss till planen i alla fall och Frolle var SÅ fin. 
 
När jag gick ifrån övergångarna mellan gångarterna till i gångarterna så blev han lite spänd som om han tänkte "Hallå, skulle jag inte skritta nu? Du sa ju det nyss!!", haha. Då brukar jag repetera det några gånger och sedan blanda mellan t.ex. göra en övergång till skritt en gång men nästa gång bara samla några steg för att han hela tiden ska vara uppmärksam på hur stark hjälp jag ger. 
 
Skänkelvikningarna var jättebra idag! Vi har haft lite krångel med dom ett tag men idag kändes det som att en spärr hade släppt. Han flöt fint åt sidan när jag la an skänkeln och blev varken förböjd eller "släpig". Provade också några skolor och det gick också jättebra. Jag valde att gå ifrån istället för att spänna bågen idag då tanken med passet helt enkelt bara var lösgörande arbete, så istället gick jag vidare till galoppen där jag strävade efter att behålla en någorlunda lägre form än vanligt i arbetet med övergångarna för att han skulle jobba mer genom sin rygg. Jag började på fyrkanten men tyckte att jag inte riktigt nådde honom där så jag jag istället in på en volt när jag samlade och red rakt fram när jag lät honom gå mer framåt igen. 
 
I slutet var han såååå fin! Jag ville verkligen inte sluta rida men ibland måste man lägga band på sig själv och tänka till vad målet med passet var och om det är uppnått eller inte - alltså ska jag sluta eller fortsätta tills målet är uppnått? Och mitt mål med passet var ju utan tvekan uppnått. Jag hade förväntat mig en spändare och stelare Frolle men han kändes mjuk som smör. Härligt! 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|