3 fina hästar

Nu har jag precis kommit in efter att ha ridit dagens tredje häst. Nicole är bortrest med skolan så jag rider Deira åt henne idag och imorgon! Jätteroligt och framför allt nyttigt att få rida olika hästar och få fler timmar i sadeln. Jag har ridit Deira några gånger innan också och hon är jättehärlig att rida - när man är på samma humör. Fuxston, haha... Idag var hon jättefin! Mjuk och positiv. Hon var lite tittig då och då men jag låg steget före och hann korrigera innan hon hann utveckla det. En superrolig häst att rida, lite klurig men det är verkligen såå nyttigt för mig! 
 
Frolle joggade jag på ridbanan i morse. Han kändes lite kort i steget men jag skulle tro att det berodde på att ridbanan var frusen och lite knölig, så han vågade liksom inte sträcka ut och vila på steget. Eftersom att han kändes något stum i munnen igår låg dagens fokus på att få en bra och mjuk kontakt med fjädring. Om hästen man rider känns tung eller stum ska man alltid utgå från det riktiga problemet och inte dra till med något snabbfix (som att såga hästen i munnen..). Det riktiga problemet sitter oftast i hästens motor - bakbensaktiviteten. Man kan tänka sig själv när man springer om man är lite seg, trött och släpig i benen vilket gör att hela hållningen sjunker ihop och faller fram lite. Men om man istället stampar av mer i marken och tar i kommer man automatisk upp med överlivet och får en bättre hållning. Ungefär på samma sätt fungerar det för hästarna! Om kontakten inte är som man önskar beror det på att bakbenen inte är tillräckligt aktiverade, vinklade och bärande. Det åtgärdar man genom övergångar, halvhalter och tempoväxlingar - i massor! Jag gjorde hela tiden övergångar mellan gångarterna och korta tempoförändringar för att aktivera bakbenen, få honom att resa fronten och slappna av i nacken och då få ett fint stöd. Han blev jättefin i slutet och då plockade jag även upp honom lite i formen och kände på några skolor. Frolle var jätteduktig! 
 
För Leon stod det uteritt på schemat idag. Han var som vanligt på hugget och redo för galopp vilken sekund som helst, haha! Men jag fick faktiskt honom att slappna av fint i traven idag på hemvägen. Han brukar alltid lugna sig lite om jag gör några övergångar mellan skritt och trav, trav och galopp och det funkade även på uteritten. Han har aldrig varit så lugn på en uteritt faktiskt! Massor av bilar körde om oss men det var inget som lille Leon reagerade på. Imponerande! 
 
En riktigt hästig dag har jag haft idag, men nu ska jag bryta av det lite med att åka till Friskis & Svettis och vara med på ett skivstångspass. Det, jympa och spinning är verkligen de roligaste träningsformerna! Ser fram emot träningsvärken imorgon, hehe..
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|