Kall och blöt

Uuuuusch vilket tråkigt väder det varit och är idag. Ett riktigt söndagsväder! I morse såg det riktigt fint ut på himlen en stund, men när jag tittade ut nästa gång snöade och regnade det. Förresten! Någon frågade om jag allltid är i ladugården, haha. Det är ju för att jag har praktik hemma som jag är där! Jag var ledig två dagar tidigare i veckan för att jag skulle jobba denna helg när mamma är borta och praktiken fortsätter även kommande vecka. Så ja, jag är rätt mycket där nere nu haha! 
 
Jag hade planerat att rida Frolle, Leon och Buttler idag men jag fick boka om med Erica till imorgon. Efter att jag ridit Leon och Frolle var jag genomblöt och iskall så jag tror inte jag hade kunnat presterat särskilt bra uppe på Buttlers rygg ändå. Nya tag i morgon helt enkelt! Bomjobbet som jag planerat in idag fick jag också stryka för jag tycker inte att underlaget på ridbanan är tillräckligt bra för det. Massor av vattenpölar och hovarna sugs liksom fast. Det får vänta tills det torkat upp. 
 
Leon red jag på ridbanan, men det blev ett väldigt kort pass. Jag red honom i lite mer än kvart, sedan smög grannbarnen i buskarna intill ridbanan och gick omkring i en lada så att Leon blev spänd. Jag ville inte att något mer skulle hända med tanke på våran mycket händelserika uteritt igår, haha. Så jag avslutade helt enkelt. Men innan dess var han suuuperfin! Jag provade att öka och minska volten till ungefär 10 meter och det gjorde han jättebra. Balansen var kvar och likaså takten. Böjningen var jättebra och han sladdade nästan inte alls med vänster bak! Jag tror det är ett problem som kommer fram mer när han är spänd och ofokuserad - som på ridskolan - men som knappt märks av numera när han är avslappnad, fokuserad och lugn. Han var ju väldigt sned när jag red in honom men i höstas och vintras har det knappt märkts av, förrän nu när han blivit utsatt för lite annorlunda situationer. Det är bara att jobba vidare! 
 
Sedan var det Frolles tur. Eftersom att jag vet att han haaaaatar att gå i vattenpölar så styrde jag ut i skogen idag igen. Från början hade jag tänkte att vi skulle rida på ridbanan men det kändes inte värt det när jag vet att Frolle blir lite tillbakadragen och spänd när han måste gå i vattenpölarna. Så då passade väll en skrittur perfekt istället! Men usch så kall och blöt jag blev.. Direkt när vi kom till stallet spände jag fast Frolle och sprang sedan in för att byta om till torra, varma kläder. Tänk om det ändå varit sommarregn - då hade jag kunnat rida i flera timmar! 
 
Sedan fixade jag stallet och efter det hjälptes jag och pappa åt med att laga mat innan vi åkte till Friskis. Superroligt jympapass med den allra bästa ledaren! Nu tänkte jag slå på en film och slappa resten av kvällen. I morgon är det upp i ladugården som gäller igen. :) 
 
 
Sommarregn. ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|