Mer vild än tam

... det summerar programträningen på Leon ganska bra tycker jag, haha.
 
Jag skrittade fram honom för hand och då var han ganska lugn. Jag startade först så när jag kom in i ridhuset var var vi ensamma så det tyckte jag var skönt. Dock varade det inte särskilt länge för snart droppade det in häst för häst och människa för människa. Leon blev väldigt spänd och på tårna av det. Han är som ni vet inte van vid så mycket rörelse omkring, oftast är det ju bara han och jag när vi rider. 
 
När jag red fram honom fick jag bara fokusera på att försöka få honom avslappnad och i alla fall skritta. Han ville närmligen gärna passagera, men det är ju lite väl avancerat för min fyraåriga kille haha. Först tyckte han det var väldigt läskigt vid läktaren och domaren. Det var någon som hängde över sargen och många som klampade på läktaren så det är ju förståeligt, men efter ett tag gick han förbi där någorlunda avslappnad i alla fall. I galoppfattningarna flög han iväg och om jag försökte bromsa upp honom eller försökte styra honom dit han inte riktigt ville gå protesterade han med att ställa sig på bakbenen. Ajjabajja! 
 
Programmet gick faktiskt ganska bra tycker jag. Vi överlevde och red vägarna som dom ligger i programmet. Men han var ju som sagt väldigt spänd och otroligt på tårna så vi hade en hel del missar. Vi fick allt i från 3 till 7 poäng och slutprocenten blev 52,9. Nu är ju poängen det minst viktiga så det spelar ingen roll. Efter sista hälsningen hade han massor av energi kvar och ville verkligen inte stå stilla och prata med domaren. Han sparkade med frambenen och hoppade på stället och när jag skulle rida iväg till collectingring reste han sig och hoppade iväg i galopp (kändes det som, jag vet faktiskt inte riktigt vad han gjorde!). Min tokiga Leon! 
 
Jag är väldigt nöjd då han inte reagerade något speciellt på dressyrstaketet, musiken, domaren eller applåderna efter ritten. Däremot var det allt runtom som var jobbigt för honom, så det är något jag måste försöka utsätta honom mer för. Han är en väldigt känslig individ med mycket nerv (skulle defintivt kalla honom hingstig efter uppträdandet idag, haha). Om han bara vågar slappna av och vänjer sig vid all rörelse kommer det bli riktigt bra! Han är så fantastiskt fin och har en hel del kvaliteter att visa upp. Ååå, jag kan inte sluta tänka på hur bra det kommer bli om något år när han är mer världsvan. Finaste Leon! ♥
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|