Tisdagens ridlektion

I tisdags tog jag med Leon till ridlektionen som jag brukar vara med på med Frolle i vanliga fall. Leon är väldigt orutinerad vad gäller att "dela ridbana" med andra ekipage och när det händer mycket runt omkring. Han blir stirrig, lättskrämd och faktiskt lite hingstig. Därför tyckte jag det skulle vara en bra idé helt enkelt, för att han skulle få social träning! 
 
Min ridgrupp är tyvärr inte den optimala för att kunna handskas med en häst som kanske inte alltid står på alla fyra och är lugn. Jag rider med ett gäng damer som kanske inte ridit hela sitt liv och är lite fega - som de flesta verkar bli på äldre dagar. När de först såg Leon tyckte dom att han var jättesöt och vacker, men sedan blev han rädd för något medan vi väntade på att få gå in i ridhuset som även jagade upp de andra hästarna (ridskolehästar) och då blev det mer "herregud, ska den hästen verkligen vara med på vår lektion???". Jag förstår såklart att dom blev lite skraj. Ridskolehästar blir ju på hugget av att det bara kommer en ny häst, och att den då är lite wild and crazy kanske blir lite väl haha. 
 
Inne i ridhuset var Leon på tårna och väldigt spänd. Jag och Lena kom fram till att det var bäst att jag ledde honom under hela lektionen och att jag sedan satt upp och red en stund (typ 10 minuter) medan nästa grupp värmde upp. Det kändes som att det upplägget var bra för då kunde Leon varva ned och titta på när dom andra red omkring. Lite läskigt var det men han accepterade det ganska snabbt ändå. Att bara stå och titta på när det är flera som rider tror jag är väldigt nyttigt för honom. Det är liksom det som krävs för att hans psykiska och fysiska nivåer ska mötas och balanseras med varandra, eftersom så fort han blir lugn och fokuserad i skallen blir han fantastiskt fin att rida också. 
 
Som det ser ut nu kommer jag ta med honom nästa vecka också, leda honom och stå stilla under hela lektionen och sedan rida en kort stund när gruppen efter värmer upp. Om det går bra ska jag testa rida samtidigt som de andra veckan därpå! Tävlingsdebuten närmar sig med stormsteg nu och jag vill att han ska få en så bra start som möjligt i sin karriär på tävlingsbanan och klara sig undan skräckupplevelser. Jag hoppas verkligen jag kan ge honom det! 
 
 
Oj så spinkig Leon var här. Lite mindre än ett år sedan när jag visade honom på treårstest! Nu har han fått sig lite mer muskler och bättre hull. Min fina ♥


Kommentarer
Postat av: Sandra AW

Du får inte skrämma tanter på det där viset ha ha ;)
Gillar inte när dom blir sådär spända.

2015-03-19 @ 11:35:22
URL: http://motosidressyr.blogg.se
Postat av: Sandra AW

Du får inte skrämma tanter på det där viset ha ha ;)
Gillar inte när dom blir sådär spända.

Svar: Haha, ska tänka på det nästa lektion för Leon.. ;)
Pernilla Hägglund

2015-03-19 @ 11:35:23
URL: http://motosidressyr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|