Dags för vila

Som ni vet är ju Leon bara fyra (inte ens det än faktiskt, hihi) och som unghäst är vila en otroligt viktig del i livet. Det är under vilan unghästarna "äter upp sig" och får chans att växa, jämna till sig och smälta alla nya lärdomar och erfarenheter.
 
För Leons del har han vilat i ungefär 2 månader i höstas/vintras i samband med hans skada på benet som han fick. Det blev i och med det lite tidigt lagt tyckte jag men trots det har det fungerat jättebra! Det var nu i början på våren jag kände att han var lite trött i huvudet och blev liksom stretigare än vanligt. Då gav jag honom en vecka off för att sedan kunna följa planen framtill slutet av denna månad, maj. Det gjorde jag rätt i för efter den minivilan kändes han som sig själv igen! 
 
Nu är det alltså dags för en viloperiod igen över sommaren. Den kommer ligga på 6-8 veckor beroende på hur han beter sig i hagen och känns i hanteringen. Nu har han snart vilat i en vecka, så det är ungefär 5-7 veckor kvar. Jag hoppas att han ska muskla på sig lite nu och även växa lite på höjden. Han har redan blivit mycket finare så det kommer troligtvis fortsätta i samma spår! Under den här vilan har han god tid på sig att smälta det vi gjort nu under våren - två tävlingar, deltagit på några ridlektioner på ridskolan i grupp, massor av uteritter där vi varit med om ett och annat, framstegen vi gjort i lastning och transportering och utvecklingen i ridningen. Han har en hel del att tänka igenom kan man säga, haha. 
 
Trots att han vilar kommer jag promenera honom och troligtvis även lastträna och såklart pyssla med honom i stallet. Jag vet med mig att han kan bli lite väl wild and crazy annars om han inte får aktivera huvudet. Till hösten hoppas jag att han är fit for fight igen och redo för att äntra banan på evenutell kvalitetsbedömning! 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|