Tävlingsfredag

Hej på er, idag har jag och Frolle tävlat! Det är meeting på hemmaplan i helgen med både regionala och nationella klasser. Kul! Jag och Frolle tävlar tyvärr inte nationellt längre utan håller oss till regionalt nu. Idag startade vi en LA:P1. 
 
Jag måste börja med att berätta att Frolle varit totalt vild sedan vi bytte hage igår. Så fort jag tar in honom gnäggar han som en tok, går fram och tillbaka på gången, är alldeles stirrig och skakar av nervositet. Hela ridturen igår trippade han och gnäggade, gnäggade och gnäggade. Idag badade jag honom och gick en promenad innan jag skulle rykta och knoppa. Han var helt vild. Han försökte hela tiden trava iväg, kastade med huvudet och sparkade med frambenen. Och gnäggade. I stallgången var han lika och jag blev så himla irriterad. Han brukar liksom alltid stå och hänga med huvudet medan jag knoppar och slicka på min jacka. Verkligen olikt honom - men det måste ha att göra med hagbytet. Han vill väl antagligen bara gå i hagen och smaska i sig det gröna gräset. När vi kom till tävlingsplatsen var han som vanligt - lugn som en filbunke och väldigt accepterande. 
 
Jag tror dock hans "stressande" hemma gjorde honom lite trött, för jag tyckte att han var lite bekväm på framridningen idag. Jag fick inte riktigt fram stödet som jag vill ha utan det blev liksom lite tomt. Annars var han väldigt mjuk och fin, utan det var bara det där lilla extra som fattades idag. Det blev lika inne på banan och vi drog på oss en del småmissar. Mittenbågen i serpentinerna blev lite små och annars brukar detta vara vårt paradnummer så det kostade lite och sedan drog han ut sig lite och dök in i halterna och enkla bytena. Mellantraven var som den brukar vara, alltså ingen åtta på den idag haha. Annars var han stadig och fin. Jag är mest nöjd med skolorna! Vi har kämpat med dom under vintern och det känns sååå skönt att vi äntligen börjar hitta ett bättre flyt där nu. Ritten slutade på 65,65% vilket jag är jättenöjd med. Dessvärre låg jag tvåa ända tills sista ekipaget ridit så det kändes lite surt att hamna precis utanför placering.. Men men, så kan det vara ibland! 
 
Nu laddar vi om inför morgondagen. Då ska vi starta Lagtävlan för ponnyallsvenskan klockan 13:28. Så håll tummarna för oss då! Jag hoppas på att ha en lite lugnare Frolle under knoppningen och istället få fram lite mer energi i ridningen. Det ska bli kul! 
 
 
Världens bästa utsikt! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|