Resultat från Hallsta

Idag åkte jag, Leon och Helena till Hallsta Ridklubb utanför Hallstahammar för att tävla en LB:1. Mamma och Fredrik kom också från Hudik för att titta, vilket var jätteroligt! 
 
Klockan ringde 03:45 i morse, men trött har jag inte känt mig förrän nu. Så länge man går upp tidigt för att något roligt är på gång är det faktiskt inte så jobbigt! Jag fodrade alla hästarna på hela Bergtorp i morse och sedan gjorde jag i ordning Leon i hans box medan han åt sin frukost. 
 
Vi hade två timmars åktid innan vi kom fram till tävlingsplatsen. Väl framme gick jag och rekade lite, kollade av hur banan såg ut och annat som kan vara bra att kolla in medan Helena stod kvar med Leon. Han är ju inte helt rutinerad vad gäller att stå i transporten ännu, så att lämna honom helt ensam är ingenting jag vågar mig på än. Men det kommer med tiden! 
 
På framridningen var han väldigt pigg och hade lite spändhet kvar sen två lite jobbigare pass dom senaste dagarna. Jag hade Helena i headsetet vilket kändes väldigt skönt! Att ha henne att bolla med under framridningen är verkligen lyxigt. I tävlingssammanhang blir man som ryttare automatiskt spänd och "glömmer" lite av jobbet man gjort på hemmaplan, så att han sin tränare på marken som hela tiden påminner är verkligen guld värt. I och med att Leon var så pigg valde vi att låta honom ösa ur sig energin i galopp. Efter det fick jag en fin känsla och han var så mycket mer med mig! Fokus låg på att hela tiden checka av om han var ärligt framme och på hjälperna. Inne på collectingring fick jag en ännu mycket härligare känsla. Det kändes verkligen som att jag fick ett bra sug från bakbenen och in i handen och hade i och med det "kontrollen". 
 
När jag kom in på banan började han exakt som han gjorde på Jälla. När vi kom mot mitten på långsidan stannade han upp, försökte vända och "fly" samt stegra. Min första reaktion var att "nej, du ska faktiskt gå här!" men jag kom direkt på mig själv att just ja, sånt tänk har vi slutat med nu. Så jag vände istället därifrån över ridbanan, red in på en stor volt, skjutsade fram honom och checkade av om han var på riktigt på hjälperna. Därefter tänjde jag ut volten allt eftersom och till sist var vi bara några meter från den "läskiga" domarkortsidan. Sedan fick vi startsignal. 
 
Programmet gick imponerande bra! Jag valde att hela tiden skära av lite på den översta kortsidan, men försöka ha honom runt innerskänkeln och trycka ut honom så mycket jag kunde mot staketet. Han var såklart lite spänd i hela programmet som drog ner lite och även andra kostsamma missar. MEN jag, Helena, mammma och Fredrik (och Leon såklart) var så nöjda och glada efteråt! Det nya sättet att tackla problemet med fungerade ju, och Leon var ändå med mig under hela ritten. Så himla himla roligt!! 
 
Leon belönades med 7,5 poäng på gångarterna och jag fick beröm för att jag visade honom väl. Vi fick även 7 på första vändningen över ridbanan, mellanskritt, en övergång till trav från galopp, vänster galoppfattning och den sista halten. Superkul!! 
 
 
Teamwork! Och bästa mamma stod bakom kameran medan Fredrik tog hand om hennes lilla hundvalp Frasse. ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|