Ny vecka

Hej på er! Måndag och ny vecka, härligt! Jag och Helena pratade idag om att man verkligen inte har någon ångest över en ny arbetsvecka när man jobbar som vi, med hästar. Om jag är ledig en dag känns det som att jag varit borta från stallet i en hel vecka och det känns liksom konstigt att inte vara där, haha. Och jag längtar tills det är dags att ställa klockan på 05:30 för att jag vet att en hel dag med häst väntar. Det är verkligen SÅ roligt att jobba med något som man brinner för. Jag får liksom betalt för att utöva min sport och mitt allra största intresse. Är det ens på riktigt?! You tell me.. :) 
 
Idag har en av hästarna på Stall Reje åkt på rehab, så det blev genast lite tomt i stallet. Jag fixade stallet i vanlig ordning i morse med hjälp av Kjell. Sedan red Helena Bruce, jag gjorde i ordning Humlan och skrittade fram honom i skogen och sedan flyttade vi Hirten, Bruce och Leon till sommarhagarna. Dom behöver betas ner innan vintern och det passar bra med just dom tre. Hirten får en paus efter Breeders och för fyraåringarna är det alltid bra om dom får större hagar och mer mat (speciellt Leon som är lite svårfödd)! 
 
Efter lunch longerade jag Lindy som haft en kort viloperiod när Helena varit bortrest. Hon verkade jätteglad över att få aktiveras igen och var så pigg och framåt! Hon är verkligen en superhärlig häst att hantera, och hon ser så varm och mysig ut i blicken. Men även hon behöver busa av sig lite på linan vilket verkade uppskattas! 
 
Jag fortsatte på longeringsspåret med Leon. Han hade sprungit ganska mycket i hagen så han var svettig när jag tog in honom. Så typiskt honom.. När han väl börjat springa slutar han inte, utan han stressar liksom upp sig själv. Longeringen blev därför väldigt kort och jag ville bara få honom att slappna av, sänka huvudet och komma upp med ryggen. För att få honom dit gjorde vi mycket trav- och galopppövergångar och ändring av voltstorleken. Han blev väldigt fin i slutet. Efter longeringspasset fick han en skön dusch och sedan ett gosigt fleecetäcke på sig innan han fick gå ut i paddocken med Bruce och mumsa på en massa hösilage och rulla sig i sanden. 
 
I morgon står Tinne-träning på schemat för Helena. Jag hänger med till Lövsta och när vi kommer hem ska jag och Leon rida lektion. En rolig dag väntar med andra ord - som alla dagar på Stall Reje! Vi hörs imorgon. ♥
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|