Update

Heeeej! Förlåt för en SÅ dålig uppdatering. Men här kommer en liten genomgång om dagarna som gått... Som ni vet var jag hemma i Hudik i helgen vilket var otroligt mysigt och skönt. Lite jobbigt att åka tillbaka såklart, men nu är jag tillbaka i rutinerna och vardagen igen så då hinner jag inte längta hem så mycket. 
 
På måndag förmiddag kom veterinären för vaccination mot botulism, och sedan hade vi några som skulle aktiveras. Leon longerades och han var väldigt fin faktiskt! I höger varv såg han otroligt avspänd ut. Som alltid i vänster varv bet han sig fast lite och släppte inte igenom sin högersida. Men efter några övergångar mellan trav och galopp släppte spänningarna och oj, så fin han blev. Han slutade trycka sig inåt och rundade sig fint! På eftermiddagen skoddes han och Lindy av Kjell. Han provade lägga på en storlek större skor på bakhovarna för att ge plats åt dom att växa mer nedåt än framåt, och för att det ska bli bekvämare och "planare" när hoven sätts i marken. Kjell gillar att experimentera lite med skoningarna och är väldigt inspirerad av KG Svensson. Just nu pratar han väldigt mycket om ringskor och det som han provade på Leon - en storlek större bak. Han visade mig skillnaden på skorna och hur dom satt på hovarna och jag förstod hans tanke och såg på en gång skillnaden. Spännande! 
 
Igår var det full fart i stallet. På morgonen fixade jag stallet och promenerade med Hirten medan Helena red Bruce och Humlan. Vid lunch åkte vi med Lindy till Lövsta för Tinne-träning. Lindy var riktigt fin! Dom gjorde några byten, jobbad med arbetspiruetter och introducerade även piaff för första gången. Lindy tog introduceringen otroligt bra - hon sprang inte ifrån utan funderade istället på uppgiften. Hon lyfte benen diagonalt och visst blev det lite tramp allt! När vi kom hem till stallet igen bytte vi bil och transport, lastade Leon och åkte iväg till Jällagymnasiet där helgens tävling kommer hållas (vi ska ju tävla på lördag!!). Det kändes inte mer än rättvist mot Leon att låta honom gå i ridhuset en gång för att förbereda honom så mycket som möjligt. Tack till Jällagymnasiet som lät oss komma och rida! Leon var imponerande lugn och OTROLIGT fin i slutet. Jag vet inte om det var Kjells storleksändring på skorna eller inte, men helt plötsligt kunde vi rida i ett lugnt tempo med bibehållet stöd och påskjut från bakbenen. Ofta får man välja - sakta eller framåt med påskjut. Det är en hårfin balansgång men igår lyckades vi SÅ bra! Dessutom skötte han sig superbra med lastning och resa. 
 
Idag hade Leon vilodag. Jag promenerade Hirten och red Bruce på ridbanan samtidigt som Helena red Humlan, så Helena kunde ha lite lektion för mig samtidigt. Fantastiskt givande att ha henne som tittar när jag även rider andra hästar än Leon! Oftast rider jag ensam när jag rider Reje-hästarna, men idag kunde vi rida samtidigt vilket var otroligt nyttigt. Jag kan titta på Helena och hon på mig. Win-win! 
 
Lite snabbt om dom senaste dagarna bara. Resterande dagar denna vecka ser ut såhär för Leon: 
Torsdag: Uteritt
Fredag: Lektion
Lördag: Tävling
Söndag: Promenad
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, Pernilla! Lycka till i helgen, fantastiska du! ❤️ /Sophia

Svar: Tack snälla du!!
Pernilla Hägglund

2015-10-14 @ 21:53:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|