Ensam torsdag

Hej på er! Jag och Fredrik har precis varit ute och promenerat med hans hund Ebba. Vi var ute nästan en timme och det var så mysigt! Solnedgång, duggregn och varm temperatur. Ganska perfekt avslut på torsdagskvällen tycker jag! 
 
Idag hade jag stallet ensam. Kjell hjälpte mig lite på morgonen med mockning och halm/höhämtning men annars gjorde jag allt annat. Utöver dom vanliga rutinerna longerade jag Lindy (hästen som jag red igår), promenerade med Money och red ut på Leon. Regnet har öst ner hela dagen så Lindy och Money fick vara i ridhuset, men jag blev såklart genomblöt ändå.. Helenas man Patrik visade mig fyrhjulingen och harven så att jag även kan börja harva ridbanan/ridhuset och vi skruvade även upp ett bord i sadelkammaren. 
 
Leon var sååå på hugget idag. Precis när vi red iväg kändes han ganska lugn, men när vi kom till travbanan där det var två andra hästar på sidan av i skogen blev han som vanligt trippig, superkänslig och het. Jag fick honom aldrig att slappna av så pass att jag kunde fortsätta i trav och galopp så vi höll oss helt enkelt till att försöka skritta någorlunda avspänt i en låg form. Nästa vecka ska vi få sällskap av Helena och Lindy när vi rider där, och imorgon ska vi rida lektion igen! 
 
I och med busvädret idag så blev det lite extra jobb med att spola t.ex. Leon både innan och efter ridpasset. När jag tog in honom hade han precis badat i en lerpöl så det rann lera från honom... Då fick han sig en dusch och sedan in i boxen en stund för att torka. Sedan hade Hirten (Helenas femåring som ska gå Breeders i år) gjort samma sak så hon fick också sig en dusch. När jag kom tillbaka från ridtuden var Leon nästan lika smutsig igen då jag inte spolat ur manen ordentligt så det hade liksom stänkt över hela halsen. Det hade verkligen varit pinsamt om någon sett oss, haha... 
 
Hur som helst så rullade dagen på bra tycker jag! Hamnade lite efter på grund av harvningen, men det är ju något som jag måste lära mig och tycker är roligt så det gjorde inte alls något. Det känns verkligen jätteroligt att Helena har förtroende för mig och litar på att jag klarar av stallet själv, även fast jag bara jobbat i några dagar! Jag trivs så himla bra. ♥
 

Här är en bild på Money från promenaden i ridhuset, en väldigt go och känslig häst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|