Ensamt ansvar

I morse åkte Helena och Hirten mot Skåne, Flyinge och Breeders. Dom blir borta i ungefär en vecka beroende på hur bra det går, och under tiden har jag hela ansvaret för stallet och hästarna som är kvar - Money, Bruce, Lindy, Humlan och Leon. Jätteroligt med ett sånt förtroende från Helena, trots att jag bara jobbat hos henne i två veckor (känns som minst två månader, haha)! Håller alla tummar för dom på tävlingarna. 
 
Money och Lindy vilar just nu så jag har bara Humlan, Bruce och Leon att aktivera. Idag longerade jag Leon vilket gick fantastiskt bra! Inspänningarna kändes lite långa, men efter att jag tänkt efter lite kändes dom ändå ganska bra. Med den längden har han något och att "gå fram till" och söka stöd på, om jag skulle korta dom skulle det kanske snarare "ta" stödet från honom. Nu snackar vi inte om flera decimeters askillnad utan bara några hål, men det känns bra att analysera och diskutera med sig själv. Hur som helst så höll han ett jämnt och fint tempo och likaså takten. Vi gjorde många övergångar, mestadels mellan trav och galopp. Han svarade väldigt bra och direkt på mina hjälper! Det finns ett filmklipp på min instagram @pernillahagglund. 
 
Efter lunch red jag Bruce och Humlan. Bruce är 4 år och ganska lik Leon att rida. Han är ganska mycket större men lite "grönare" än vad Leon är för tillfället. Dom båda är väldigt känsliga och otroligt lätta i stödet, så framåttänket och att inte "ta bort" stödet gäller hos både Leon och Bruce. Jag skrittjobbade honom i fredags också och då upplevde jag honom mycket "tommare" än idag. Idag fick jag ett ganska mjukt och jämnt stöd, men hade önskat en något längre och lägre form. 
 
Humlan är 6 år. OJ vilken rolig häst att rida. Han var verkligen en utmaning men jag tycker att jag fick till det riktigt bra. Han kändes fantastiskt fin och jag ville inte sluta rida! Jag hittade nya knappar hela tiden och han gick bara bättre, bättre och bättre. Superkul!
 
 
Härligt med några fler ridtimmar i kroppen! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|