Gårdagens ridpass

Som sagt så reds Leon ut igår. Han var väldigt på hugget och sprätte till för minsta lilla rörelse. Det började redan på stallgången - han gick fram och tillbaka hela tiden och ville inte alls stå stilla. Det tycker jag är väldigt irriterande - men jag får försöka hålla mig lugn och konsekvent. Backa tillbaka honom och visa honom att han ska stå stilla. Det är något jag jobbar på hela tiden! 
 
På hemvägen var han lugnare, men då hade vi ju galopperat en hel del och även ridit lite runt/över träd. Det är så roligt för han älskar verkligena att gå rakt ut i skogen! Han blir så tillfreds av det. Det är verkligen härligt att kunna variera träningen! 
 
Sedan red jag ju även LH Adventure som är ett fyraårigt varmblod. Matilda som har henne håller på att ta sin licens för att köra storhäst med henne. Hon brukar jobba henne mycket från marken och Adventure har även ridits en del hos ägaren innan hon kom till Matilda! Jag tycker det är roligt när travtränare också ser vikten av att ha en lösgjord häst. 
 
Hur som helst så var han väldigt annorlunda att rida! Jag red ganska lugnt eftersom att hon bara är fyra år (i ridvärlden är ju det väldigt ungt, medan det i travvärlden inte alls ses som direkt ungt). Men jag red ju henne utfirån det jag har lärt mig och vad en fyraårig ridhäst ska klara av. Vi jobbade mest i skritt då hon hade lite svårt att förstå mig i traven - och det var även svårt för mig att RIDA henne i trav. Takten ville inte riktigt hänga med om vi inte travade fort, men jag kände ändå att hon förstod mig bättre desto fler gånger vi provade. I skritten var hon fin i alla fall. Det kändes att hon jobbas mycket från marken då hon var väldigt mjuk och följsam. Hon hade en positiv inställning och försökte göra rätt hela tiden! 
 
Med lite mer styrka och vana ridmässigt tror jag hon skulle bli väldigt rolig och mysig att rida! Om ni vill läsa mer om henne och Matilda så gå in på hennes blogg: http://skogsrusset.se. :) 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|