Lektion i ridhuset

Idag flöt dagen på väldigt snabbt. Jag och Helena hjälptes åt med allt, så jag hann till och med åka innan halv fyra! Det känns väldigt bra att jobba med Helena på det sättet att hon tänker mycket "ta och ge". Ibland behöver man jobba lite längre än annars och ibland kanske man kan komma iväg lite tidigare. Det beror på om någon av oss har något inplanerat, en tid att passa eller om man kanske vill passa på att göra något extra i stallet. Oftast siktar vi på halv fyra, men allt kan ju hända när man kommer till hästar. :) 
 
Idag red jag som jag berättade tidigare lektion igen. Det regnade väldigt mycket ute idag så vi var bekväma av oss och höll oss inomhus. Vi var lite osäkra på det först då Leon tyckte det var jätteläskigt där förra gången så vi valde att gå ut till ridbanan istället. Då hade vi tänkt att jag skulle promenera ett par gånger med honom där först innan jag skulle rida där, men vi valde att testa ändå idag. Leon var faktiskt väldigt lugn! Lite läskigt med speglarna i hörnen på kortsidorna som möter en när man kommer på spåret bara, men annars kändes han likadan som på utebanan. 
 
Idag låg fokus på att hela tiden tänka framåt - även när man vill ha honom lite mer tillbaka som i t.ex. övergångarna. Och i framåttänket skulle han såklart vara 100% fokuserad på mig och mina hjälper. Inte speglarna i hörnen.. ;) Vi varvade fyrkantsspår med volter, serpentiner och diagonaler. Långa vägar för att han hela tiden ska ta för sig framåt och vara bestämd (även jag!). I slutet var han SÅ fin!! Det känns som att vi bara förbättras och förbättras för varje dag. Leon är så positiv och ambitiös, han frågar liksom hela tiden om vad det är jag vill, vad ska vi göra nu och om han gör rätt. Han har verkligen helt rätt inställning, och det är mitt jobb att hålla den inställningen kvar hos honom! 
 
Ännu en givande lektion för Helena alltså. Nu väntar två lugna dagar för Leon! Nästa vecka kommer vi blanda in lite bommar i träningen. Kul! :) 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: hanna

Vilken fin blogg du har! :)
Kram

Svar: Tack snälla, vad glad jag blir!
Pernilla Hägglund

2015-09-18 @ 22:48:02
URL: http://hannawesterlind.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|