Mysig promenad höstsolen

Jag flyttade gårdagens planerade promenad med Leon till idag istället. Det gjorde jag alldeles rätt i för oj så härligt det var att promenera ute i solen! 
 
Först spolade och skrubbade jag hovarna. Jag måste ge Leon en stor eloge för hur fantastiskt duktig han blivit på att stå stilla när man badar honom eller spolar benen! När jag började göra det när han kom hit var han livrädd för slangen och vattnet, men som ni alla vet ger träning färdighet och nu, snart 2 år senare, står Leon stilla och njuter faktiskt av att bli spolad/badad. 
 
Hur som helst så borstade jag honom i vanlig ordning efter det och sedan snyggade jag även till svansen lite uppe vid svansroten. Jag har aldrig vågat klippa där uppe förut men jag blev faktiskt ganska nöjd med resultatet! Jag tycker att hästen ger ett så mycket mer välvårdat och proffsigt intryck när dom är friserade - man, öron, hovskägg, svans och kronrand ska vara trimmade. Men som ni säkert vet så är öronklippning inte alls populärt hos Leon så han har ju världens toffsar i sina öron... Men vi tränar på så ska det nog snart gå bra! 
 
Vi var ute och promenerade i nästan en timma med några grässtopp. Det är otroligt vad lugn han är ute i skogen och på vägarna när jag är på marken och gå bredvid jämfört med när jag sitter i sadeln. Han är nästan som en helt annan häst! Därför tror jag det är bra att vara ute och gå mycket med honom så att han helt enkelt vänjer sig och kan slappna av även när jag sitter på hans rygg. 
 
 
Första vintern hos mig. Så liten och tanig ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|