Tips!

Jag tycker att ni ALLA ska läsa denna artikel skriven av veterinären Izabella Granswed! 
 
Varenda ord är så sant. Många hästmänniskor har tunnelseende, dom ser bara sin egen väg. Det är inte bara så just vid sjukdomar och skador utan HELA tiden. Många är så insnöade på sig själv, sin häst och den resa dom gjort att dom hamnar så efter kunskapsmässigt. Man blir hemmablind. Varför vill man inte ta hjälp av någon som erbjuder sig? Eller varför ska alltid just DITT sätt vara rätt? 
 
Jag tänker alltid att det finns någonting att lära av alla. Alla har ett eget förflutet, en egen resa och en egen plan. För att jag ska kunna bygga upp en plan och mål för mig vill jag gärna höra andras historier - "hur gjorde du när du stötte på det här problemet?", "hur gjorde du för att nå dit?", "vad använde du för hjälpmedel vid det här tillfället?", "hur tacklade du situationen när din häst blev sjuk?", "vad orskade det här problemet för dig?" och så vidare. Det betyder inte att den personen och det sättet behöver vara det enda rätta för ju fler man pratar med desto fler olika svar får man. 
 
Jag väljer alltid själv vad jag ska tro på och vad som känns bäst för just mig, men för att veta det måste jag se vilka olika alternativ det finns att välja på eller om jag kan komma på något helt nytt sätt som ingen annan kanske gjort. Det finns ALLTID något nytt att lära sig vad gäller hästarna - ingen är fullärd och i alla fall jag lär mig något nytt VARJE dag! 
 
Jag tycker att man ska vara öppen för andras åsikter och tankar, men alltid ha sig själv att luta sig tillbaka på. Man måste kunna lita på sin egen magkänsla och välja ut människorna omkring sig som man känner har samma tänk. Man ska inte alltid lyssna på vad andra har att säga, dom behöver inte ha rätt. Ingen häst är lik den andra och det finns inget sätt som är rätt eller fel. Hästar (och människor) är individer och våra tillvägagångssätt måste baseras på individen! 
 
Lite rörigt kanske men jag kände för att skriva av mig! Vad tänker ni kring det här ämnet? Visst är vi hästmänniskor väldigt själviska ibland? ;) 
 
 


Kommentarer
Postat av: Happy

Jag tycker sambandet med förståsigpåare är de som lägger mest tid på att synas, höras och att vara "snygga".

Så jag undviker alla som har med hästar att göra som inte hasar runt i mjukisbyxor och hö i håret.


Svar: Ja, vi alla resonerar ju olika. :)
Pernilla Hägglund

2015-09-09 @ 15:54:01
URL: http://veganisundsvall.blogg.se/
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Så fin :D

Svar: Tack!
Pernilla Hägglund

2015-09-09 @ 17:59:16
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Happy

Tomma tunnor skramlar mest som man brukar säga....

2015-09-10 @ 23:31:51
URL: http://veganisundsvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|